Varsle Foto.no
Erfaringer
Tom Just O.
Konstruksjon:
Pris/ytelse:
Et Hasselblad kamerahus kun er en boks med et speil i, uten objektiv og filmmagasin. Derfor har jeg tatt med disse detaljene i min omtale: 500C/M hus, magasin og standardobjektivet 80 mm/2,8. Noe annet blir meningsløst.


La det være helt klart; med et mellomformatskamera (negativstørrelse 6x6 cm, 4,5x6 cm osv.) kan du ta bilder som er mye skarpere enn med tilsvarende 135-format (negativ ca. 2,4x3,6 cm). Dette fordi negativet er større og inneholder opptil 4 ganger mer informasjon, - ''pixler'' om man vil. Med et mellomformatskamera, nær sagt hvilket som helst, tar derfor mye skarpere bilder enn noe Nikon F5 eller Canon EOS1v med ditto sylskarp objektiv til 20.000 kroner. Resultatet fra et mellomformatskamera må kalles ''utklassing'' i forhold til 135-formatet.


Derfor; de som kaller seg ''seriøse amatører'' og kun har erfaring emd 135-formatet, burde absolutt prøve mellomformat. Litt av en opplevelse, faktisk. Inngangsbilletten kan være en brukt 500CM (med normalobjektiv og ett film-magasin; rett under 10.000 kroner) eller en ny begynner-pakke av 501C/M (samme kombinasjon; rett under 20.000 kroner). Takket være bunnsolid kvalitet og enkel mekanisk oppbygging er det forbundet med liten fare å kjøpe et Hasselbladkamera brukt.


Praktisk talt alle objektivene er laget av Carl Zeiss. Også normalobjektivet; 80 mm/2,8. Dette gir omtrent samme bildeutsnitt som en 50 mm for 135-formatet, bortsett fra at negativet, 6x6 er kvadratisk og viser litt mer ''på toppen og bunnen''. Det generøse negativet egner seg derfor til beskjæring uten at det behøver å gå mye ut over kvaliteten.


På 500/C/M og 501C/M sitter lukkerne i objektivene. Dette er compur-lukkere med 1/500 som raskeste eksponeringstid. Ikke spesiellt imponerende, men du kan blitz-synkronisere på alle tider. En fordel når du vil utelukke forstyrrende lys i bakgrunnen osv. Mekanikken i disse Compur-lukkerne er solid og presis. Etter å ha hatt mitt utstyr i over 25 år (amatørbrukt) tenkte jeg det var best å få testet/justert eksponeringstidene. Takket være Hasselbladsystemets store utbredelse er det ikke vanskelig å finne verksteder som har erfaring. Jeg fikk dem tilbake med kommentar om at alle lukkerne i objektivene mine (80 mm/2,8, 250 mm/5,6 og 50 mm 4,0) ''var innenfor fabrikkstandard''. Samtidig sendte vi et proff-brukt og temmelig slitent utseende 500C/M med 80 mm/2,8 som min nabo hadde kjøpt brukt til test. Samme resultat...


Hasselblad er enkelt oppbygget og lett å bruke selv for relativt uerfarne fotografer. De gamle objektivene fra 70-tallet har bevegelige indikatorer som viser deg dybdeskarphetsområdet ved innstilt blender. Å lære opp min nabo til å forstå blenderens betydning for dybdeskarpheten, - uten å gå inn i uforståelige teoretiske utlegninger, gikk som en lek (''- her stiller du inn dybdeskarpheten!'')


500C/M og 501C/M har ikke innebygget lysmåler. Prismesøker med lysmåler finnes å få kjøpt. Det elegante med Hasselblad er hvor lett og kompakt kameraet er uten prismesøker. Håndholdt lysmåler går like greit. Du stiller inn en EV-verdi og kombinasjonene blender og tid er sammenkoblet og du velger selv passende kombinasjon.


Carl Zeiss-objektivene til Hasselblad er noe av den beste optikken som kan kjøpes for penger. Det kvadratiske 6x6-formatet utnytter større del av bildesirkelen og komparative sammenligninger av MTF-kurver med 135-formatet blir urettferdig. Jeg har studert sterkt forstørrede negativer i forstørrelsesapparat både fra Canon FD-systemet og Carl Zeiss/Hasselblad og kommet til at sistnevnte hadde uovertruffen absolutt skarphet helt ute i hjørnene. Jeg har gjort forstørrelser av 6x6 formatet opp til 1,2 x 1,2 meter (lab: Ellingsen, Stavanger, idag Foto Knutsen) med fenomenal skarphet.


Carl Zeiss-optikken er dessuten svært solid. Carl Zeiss var blandt de første på markedet med multicoating så selv 25 - 30 år gamle objektiver er å få kjøpt med dette.


Hasselbladkameraene har utskiftbare filmmagasiner. Ideen er hentet fra flyfotograferingskameraer fra II Verdenskrig. Ulike filmformater kan brukes, men 120-film er mest vanlig. Dette gir 12 bilder av 6x6 på filmen. Du kan bytte magasin midt i filmen og fotografere samme motiv med ulike filmtyper i flere magasiner. Magasiner finnes for 6x6, 4,5x6 og 4x4 (superslides). Kamerahus og magasiner er praktisk talt håndlaget i presset aluminium. Enkelt og driftssikkert.


Uten prismesøker holder man kameraet i mavehøyde som gir et riktig perspektiv. Man ser da rett ned på mattskiven som viser et speilvendt bilde. Uvant i begynnelsen, men lyssterkt og presist når de kommer til fokusering og sjekking av dybdeskarphet. Søkerluppe med 4,5x forstørrelse kan vippes opp. Mattskiven kan lett byttes. Acute-Matte anbefales. Den gir et lyssterkt og skarpt, nesten tre-dimensjonalt, søkerbilde. Med prismesøkerne med lysmåler må man kompensere for at denne mattskiven slipper igjennom mer lys.

Mellomformat/Hasselblad er fremragende for de som har mørkerom. Det er her man ser fordelen med den store negativen (riper, støv osv.) Ypperlig egnet til landskapsfotografering med masse detaljer, f.eks. i fjellet om høsten. Eller til ''de store høytider''; ''brudeparet på kirketrappa'' er en sikker vinner. Absolutt lik fargegjengivelse uansett objektiv. ''Drepende'' skarphet, så bruk helst en softar-linse for halvfigurs portretter, som normalobjektivet er godt egnet for. Lett å fotografere med oppvippet speil. Bayonett for både filter og solblender (herlig lettvindt!).


Takket være det store negativet gir rask film meget god skarphet sammenlignet med 135-formatet.
Mellomformat, Hasselblad i særdeleshet, er laget for proffer, og prisnivået på utstyret er der etter. Alt blir dyrere; objektiver, utstyr, film, fremkalling, kopiering og scanning. Flytt komma! Papirbilder bør man forstørre opp i (minst) 20 x 20 cm for å få glede av oppløsningen. Ingen innebygget lysmåler i 500C/M og 501C/M. Ingen ''automatikk'' (da må du opp i den langt dyrere 200-serien; 203FA, 203FE, 205FCC) og derfor lite egnet til action-fotografering. Krever at man bruker hodet (huff!) før man trykker av.


Filmmagasinene blir utette etter ca 20 års bruk. Å få dem reparert og satt inn nye tetningssett er kurrant og rimelig. Lukkeren i objektivet kan gå i ''vranglås'', særlig hvis mellomringer brukes og demonteres i feil rekkefølge. Litt fomlete, men lett å fikse. 80 mm/2,8 har et svært utsatt bakre linseelement. Nesten alle objektivene jeg har sett (nøye) på bruktmarkedet, - sogar mitt eget, har riper i multicoatingen, uten at det ser ut til å gjøre noe.
Et kompromisstløst verktøy for den profesjonelle. For en amatør er en Hasselblad fin til ''søndagsfotografering''. Bildekostnadene kan bli nesten 10 ganger dyrere enn 135-systemet. Man bør tenke nøye gjennom til hva man skal bruke kameraet til, - og hvor ofte. ''Å plaffe i vei'' blir dyrt. Brukt Hasselblad-ustyr har nå kommet ned på priser som mange kan leve med. Enkelte objektiver er fortsatt svært dyre, selv brukt. En helt annen verden m.h.t skarphet sammenlignet med 135-systemet. Hasselblad har en svært solid posisjon i mellomformatmarkedet. Proffer nyter godt av denne prestisje som dette varemerket har ute hos kunder.
Varsle Foto.no
Åpne uskalert versjon i eget vindu