Varsle Foto.no
Erfaringer
Bjørn Willy H L.
Konstruksjon:
Pris/ytelse:
Svært rimelig pris for en 14mm f2.8 til FF-kamerahus. Meget solid bygget objektiv. Fastmontert solblender som er helt nødvendig for å beskytte det store buede frontelementet. Har svært imponerende skarphet helt ut i hjørnene, og det allerede fra 2.8-blender. I tillegg har den ingen synlig CA! Rett og slett helt rått å se pixel-kvaliteten denne leverer. Fokusringen er fint dempet. Avstandsmerkingen er godt spredd, dekker omtrent tre fjerdedeler av fokusringen. Fokusplanet virker å være tilnærmet flatt. Bortsett fra noe merkbar tønne-fortegning er den rektilineær (altså ikke fish-eye). Veier kun 552 gram. Blendervalget ligger på en smal ring innerst, fokusen på en bred ring lengst fra festet. Blendervalg fra f2.8 til f22 i halve stopp (bortsett fra mellom f16 og f22 som ikke har noe halvstopp, snedig). Helt fint ergonomisk, man kan lett vri blender på 2.8 eller 22 og telle seg fram til det man vil ha uten å ta søkeren fra øyet. Det følger med en plasthette til objektivet som sitter godt under transport, og en myk lomme m/snøring som vil beskytte godt mot riper, men ikke slag. Tønnefortegningen er faktisk en FORDEL i visse situasjoner - hvis man avbilder mennesker vil de ha en mer naturlig fasong enn om objektivet hadde vært perfekt rektilineært.
Noe dødgang på fokusringen, dette er ikke bra siden man må vri seg inn fra samme retning hver gang for å få konsistente resultater. Merkbar tønnefortegning med barte-form, man ser dette tydelig når man fanger opp horisontale parallelle linjer, men ofte er det ikke synlig i bildet. For landskap er det ubetydelig. Manuell fokus og manuelt blendervalg, men dette er egentlig ikke en stor ulempe i praksis, kun litt tilvenning. I og med at det ikke er noen kobling mellom kamerahus og objektiv vil kamerahuset gå ut i fra at men trenger en lukker tilsvarende det man ville fått på en 50mm hvis man bruker de automatiske kameraprogrammene, så bruk manuellmodus eller Av-automatikken hvis man ikke trenger å tyne ut det siste stoppet med lys. Er man litt ustødig på hånda (som jeg), er Av helt greit. Auto ISO på 5D mark II prøver å holde meg på 1/40 eller 1/50 mens den løper mellom 100 og 3200. Vignettering er godt merkbar på f2.8. Har ikke noen AF-fokus chip eller elektronisk kobling mot kamerahuset, og kamerahuset har derfor ikke noe info om objektiv, blender eller fokusavstand å skrive til EXIF på bildene. Den manuelle blenderen gjør at man får en mørkere søker på alt over f2.8 (max f22), men dette oppleves ikke som noe problem i faktisk bruk. Man kan jo komponere bildet på 2.8, og så vri opp til ønsket blender før eksponeringen, hvis det blir et problem.
Hvis man skal sammenligne med Canons 14mm f/2.8 USM L II er Samyangen 100g lettere, skarpere over det hele, har ikke CA, men mangler AF og blenderstyring fra kamerahus. Sist men ikke minst - koster bare en brøkdel. Betalte 2800 kr for den splitter ny i Norge, mens Canons 14mm ligger på nesten 20 000, drøy forskjell! Optisk sett er det fantstisk, det er uvanlig at så vide objektiver levere slik i kanter og hjørner! Tønnefortegningen (som er en fordel hvis du knipser folk) kan korrigeres bra med PTlens, plugin til PS eller frittstående applikasjon (dette fungerer som en drøm, bare husk å skru av autodetektering av objektiv i PTlens, ellers får man ikke valgt objektivet). Manuell fokus er egentlig ikke noen stor ulempe på et 14mm-objektiv, man har et massivt fokusområde på denne brennvidden.
Konstruksjonen er solid og gjennomført meget bra, og optisk er den i en klasse for seg, sensasjonelt bra! Er likevel nødt til å trekke ned noe for dødgang på fokusringen, karakter 5. Pris/Ytelse ... her feier Samyang konkurransen av banen, rett og slett. Kunne jeg gitt 8 her ville jeg gjort det. I alle fall en soleklar 6-er.
Jonas Aarre S.
Konstruksjon:
Pris/ytelse:
-Solid bygget, relativt skarpt allerede på f2.8, minimalt med CA (og bokeh-CA), lite flare (men litt er det).

-Forøvrig det åpenbare; at det er en 14mm f/2.8 med en veldig hyggelig prislapp..!
-Heftig "barteforvrengning". Det lar seg heldigvis korrigere nær sagt fullstendig med profilene som er å finne for LR/PS o.l.

-Kraftig vignettering på f2.8, men for min del er ikke dette det viktigste..

-Fokusskalaen er feil. hvis jeg fokuserer på horisonten, står objektivet på 2,1 sånn ca, fokus på noe som er 2,5m unna gir ca 1,7..
Relativt godt fornøyd med objektivet -ihvertfall det jeg endte opp med til slutt..! Det første jeg fikk tilsendt fra Japan Photo var alt annet enn skarpt, hadde masse CA og fokusskalaen var enda mer på bærtur.. Stakk ned til Japan Photo i bybporten og gikk gjennom de 3 eksemplarene de hadde der. De to jeg lot dem beholde var også ganske langt unna når det gjaldt fokusskalaen, men bildekvaliteten så generelt ok på alle 3..

Ifht. prisen er dette et veldig godt kjøp, men åpenbart at det er variasjoner i produksjonen her og spesielt synd at fokusskalaen skal være så random.. Hvis man ikke kan forvente en nogenlunde riktig fokusskala på et manuelt objektiv til så lav pris, så kunne de nesten droppa hele skalaen og spart oss for noen kroner til, for man må jo frem med tommestokk og teip og lage sin egen skala uansett...!
Gudmund N.
Konstruksjon:
Pris/ytelse:
Billig. Bra lysstyrke.Ganske bra solid bygd. Balanserer bra på mitt D700.Gir et inntrykkat det vil vare lenge. Tåler motlys ganske bra.
Jeg ble skuffet over skarpheten,rett og slett. Har lest mye bra om det- en del variasjoner i produksjonen? - for mitt blir aldri knivskarpt uansett blender. Greit nok, liksom, men ikke mer. I tillegg noe vanskeligere å treffe fokus enn man skulle tro, iallfall på 2,8. Fokuserer noe forbi uendelig-endafokusringen bare går til uendelig-m.a.o. avstandene på fokusringen stemmer ikke helt.Vanlig greie med disse,har jeg lest. Heftig vignettering, spesielt på 2,8. På 5,6 ok.
Mitt eksemplar ikke på noen måte en konkurrent for Nikon 14-24, (som jeg riktignok bare flyktig har prøvd en gang...)Vanskelig å alltid få fokuserte,skarpe bilder. Du får nok hva du betaler for. Fotograferer du mye ekstremvidvinkel tror jeg du skal spare til originaloptikk i stedet-enten det er Canon eller Nikon. Samyangen (iallfall min) faller igjennom i forhold til disse. Ikke min favorittbrennvidde, så greit nok for meg inntil videre.
Robert L. S.
Konstruksjon:
-
Pris/ytelse:
-
Jeg har ikke dette objektivet ennå, men kan opplyse at også Japan Foto har det til kr. 2790.-, Det måtte dog bestilles, fikk jeg opplyst.
Ole Christian S.
Konstruksjon:
Pris/ytelse:
- Fantastisk skarp hjørne til hjørne på fullformat (Canon 5D Mark II).

- Solid bygget.
- Så og si ingen Chromatic Aberration (CA)
- Lite / ingen flare
- Rimelig (betalte USD $440 inkl.frakt på ebay (sendt fra Polen), altså ca.kr.2.600,- med dagens kurs, til sammenlikning koster Canon 14mm L 2.8 II kr.19.500,-)
- Hele 114 grader synsvinkel på fullformat!!!

- Igjen, helt utrolig skarp i helt ut i hjørnene på fullformat!
- En del vignettering på wide open f/2.8
- Infinity fokus er ikke helt i fokus, min må stå på 2.7m, dette kan fikses selv.
- En del tønne/barteforvrengning (5.3%). Til sammenlikning har Canon 16-35 2.8 II 3.2% på 16mm og Nikon 14-24 2.8 4% på 14mm. Kan rettes med korreksjonsfilter i Adobe produktene (og andre).
- Ikke mulig å bruke standard filter (som på Nikon 14-24)
- Kun manuell fokus
- Manuell blender
- Ingen elektronikk og AF bekreftelse (Til Nikon utgaven kan du nå få dette)
Et rimelig og veldig bra vidvinkel-objektiv som absolutt leverer til forventningene mine!

Hvis du kan leve med begrensningene så vil jeg anbefale dette objektivet. Men vær klar over begrensningene når du vurderer hva du skal bruke det til.

Vignetteringen er ganske utpreget, til orientering. Så fotografering i mørke omgivelser vil kreve litt korreksjon her.

Min mening er at på en slik vidvinkel og til det dette glasset blir brukt til så trenger man ikke autofokus. Bare å sette fokus til infinity så blir så å si alt i fokus uansett.

Skal teste litt mer og kommer tilbake. Har testet det mot Canon 16-35 L 2.8 II og Canon 14mm L 2.8 II, og Canon 16-35 er litt skarpere i senter, men dette betyr ikke at Samyang 14mm er uskarp i senter. For meg virket det som om Samyang 14mm var skarpere enn Canon 14mm II i senter. En god del vignettering på Samyang 14mm som ikke er på Canon 14mm da. I hjørnene må jeg si at jeg rett og slett ble imponert av Samyang 14mm 2.8!

Kommer garantert til å bruke dette glasset mye til landskap og nordlysfotografering!

Ser nå at Scandinavian Photo selger objektivet til under 3.000,- til både Canon, Sony, Pentax og Nikon.
En plass mellom 4 og 5 på konstruksjon, 4.75 kanskje. Solid bygget og bra skarphet. Men litt trekk for vignettering, forvrengningen og infinity fokusen som var litt ute av fokus på mitt eksemplar. På pris ytelse går den ikke an å gi noe annet en full pott i mine øyne.
Varsle Foto.no
Åpne uskalert versjon i eget vindu