-
Avsluttet konto 132357
bilde
Jeg har nylig prøvd meg på film, og jeg kjøpte Olympus Trip 35 for å komme i gang. Jeg ga 300,- for kameraet, og jeg må tro at dette er mye kamera for pengene. En ulempe jeg har kommet over er at det er vanskelig å fokusere med. Men når det gjelder bildekvaliteten, hvis jeg får være helt ærlig, så blir ikke landskapsbildene like fine i tonene som de jeg tar med mitt digitale Canon M50 og 22 mm (~35 mm)-linse.

Noe jeg lurer på er hva jeg oppnår i forbedring på bildene om jeg går for et 35 mm-kamera som koster det ti- eller tjuedobbelte. Er et analogt kamera med 40 mm linse det samme på tvers av prisklasser, eller har de dyrere kameraene noe magisk ved seg som gjør at de tegner bildene på en mer sofistikert måte? Jeg tenker på Minolta CLE for eksempel. Den ligger på FINN til 8 800,-. Og hva med Canon AE-1, for å nevne et SLR-kamera? Den koster jo ikke allverdens, men gir den et løft når det kommer til bildekvalitet?

For mitt neste kjøp ville jeg nok helst hatt et rangefinderkamera, men vil vurdere SLR om det gir bedre bildekvalitet til en lavere pris.

Redigert: Har lagt til et landskapsbilde som jeg har tatt med Trip 35 på stativ. Har justert hvitbalanse og løftet skyggene litt i LR. Synes det er noe kornete (ISO på filmen er 200). Lurer på hvordan det kunne sett ut hvis det hadde vært tatt med for eksempel Minolta CLE.
#1
#1
-
Avsluttet konto 76534
Bildenes utrykk blir i motsetning til digitalt, bare definert av film og objektiv en benytter. Objektiv stå her på første stelle.
Jeg anbefaler å ser på forskjellig filmer og objektiver (finnes på nett for eks. 35mmc.com).
Derfor at bildeopplevelsen er bare subjektiv, også på fotografenes side, er det vanskelig å gi en råd angående din spørsmål.
Jeg holder meg selv til Leica på kameras side fordi lang erfaring men på objektiver er jeg åpent til forskjellig merker fordi hver objektiv gi noen annerledes til mine bilder. Fordel er også at du kan kjøpe Leica filmkamera og selger senere uten å mister penger eller få litt mer.
På objektiver anbefaler jeg å ser til for eks. 7Artisan (billig med veldig spessielt utrykk) eller Voigtlander (dyrere men mer klinisk rent på nye modeller). Leica objektiver er høyklasse og priset i denne. Likevel er dette beste investering en kan gjører i henhold til pengetap mellom kjøp og salg.
Alt dette gjelder for nye objektiver. På gamle objektiver åpner seg en helt annen verden fordi hver objektiv har en annen signatur.
Min råd er derfor å stå bort fra kompaktkamera og gå i retning av kamera med vekselobjektiv. Om du velger SLR eller Rangefinder er bare din egen valg og har ingenting å gjøre med resultat du få. Film og objektivvalg er utslagsgivende.
Hvis du ta landskap anbefaler jeg Kodak ektar 100 eller Kodak ektachrome som har kommet tilbake etter flere år. I tillegg med en nyere objektiv få du da de mest neutrale gjengivelse. For street finnes klassikeren Tri-X men også Ilford tilbyr mye fint. Fuji har lagt ned store deler av filmproduksjon og det blir mindre og mindre. Jeg tester akkurat nå JCH streetpan og er så langt veldig fornøyd.
Der finnes hundrevis av filmer fra forskjellig små produsenter som leverer alle veldig «egen» resultater (Lomo).
På slutten er det din valg og her finnes ingen rett eller feil valg, bare din egen interpretation av motivet du fotograferer. Og glem å jamfør analog og digitalt. Dette er helt forskjellig tilnærming.


“See what you mean and show what you think.”
Hilsen
Thomas
-
Avsluttet konto 132357
Takk for at du deler av din kunnskap, Thomas!

Forstår nå at det er objektivet og filmen som er avgjørende, og ikke selve kamerahuset. Har du noe formening om den optiske kvaliteten på Trip 35 sin linse sammenliknet med dyrere optikk?

Jeg har tre ruller med ILFORD HP5+ 400 på vei i posten, og jeg skal prøve meg på fremkalling med ILFORD DD-X. Denne kombinasjonen er kanskje bedre egnet til street enn landskap? Jeg får begynne med det, også finner jeg mer ut av på sikt hvilken film jeg foretrekker til hva.

35mmc skal sjekkes ut. :)
-
Avsluttet konto 76534
Som sagt jeg er Leica man. Hamish har forskjellig erfaringer fra Trip på sin webside.
http://www.35mmc.com/?s=Olympus+trip+35
Anbefaler også
http://www.35mmc.com/10/01/2017/lure-uncomplicated-camera/
http://www.35mmc.com/21/05/2015/defining-the-perfect-lens/
http://www.35mmc.com/18/03/2018/rangefinder-camera/
og denne for å komme over all denne teknisk saker http://www.35mmc.com/09/02/2018/not-camera-frank-h-wu/
De er alle forholdsvis kort og bra skrevet.
#2
#2
Audun S.
Hvordan er bildet digitalisert? Info om fila?
-
Avsluttet konto 132357
Audun, det er skannet med V550 med bruk av Digital ICE. Oppløsningen for skanning er 3200 dpi. Det er fra EPSON Scan eksportert til TIFF og importert til LR der skygger er økt med + 25, hvitbalansen er justert og en god del støv er fjernet med healing brush.

— og det er fremkalt hos Elite Foto. Fremover skal jeg prøve meg på fremkalling selv, og da sort–hvitt til å begynne med.
Audun S.
Rimelige flatbedscannere yter ikke 135-formatet full rettferdighet. Reell oppløsning er nok langt lavere enn 3200....
-
Avsluttet konto 132357
Jeg skjønner. Skanneren har mulighet for å 6400 dpi, men hvis den reelle oppløsningen er lavere så er det sikkert ikke noe å hente på å øke fra 3200 dpi.

Det er ikke så lenge siden jeg kjøpte den, og det blir ikke med det første at jeg oppgraderer den. Men hvilken skanner må jeg ha hvis jeg skal få mest ut av filmen?
Audun S.
Mit svar var en generell betrakning fra litt eldre scannere som V700. Med 135 bør en ha ekte filmscanner, eks Nikon sin Coolscan V/LS 50 (tror jeg den het, samme modell men forskjellig navn). Digitalisering med macroobjektic og systemkamera er også en mulighet, google...
-
Avsluttet konto 132357
Kan se ut som den til Nikon ikke produseres lengre. Har du tips til skannere som er i produksjon?
Audun S.
Nei, har en sånn Nikon som jeg tenker å bruke når jeg skal gå gjennom mine 135-bilder, den er ikke til salgs...
Dag T.
Plustech og Reflecta er vel de eneste jeg vet om som er greit tilgjengelige nye idag. De er garantert bedre enn en V550 når det gjelder 135-film.

Ellers er det en mulighet, ihvertfall hvis du har brukt lysbildefilm eller svart/hvitt, å bruke et digitalkamera med makro-objektiv og avfotografere negativene på et lysbord.
-
Avsluttet konto 132357
Jeg har inntrykk av at de skannerne som er på markedet i dag har vært der en stund. Jeg tror jeg holder meg til V550 en stund til, også oppgraderer jeg heller når det kommer noe nytt (hvis jeg har budsjett til det). Jeg tar uansett vare på negativene, så da har jeg muligheten til å skanne i høyere oppløsning om jeg senere skulle oppgradere.
Dag T.
1
Jeg tror strengt tatt ikke det har skjedd noen revolusjon på den fronten de siste årene. Det måtte være bruk av LED som lyskilder. Selv bruker jeg fremdeles en snart 20 år Minolta Dimage Elite II skanner som har en Dmax på hele 4.2, bedre enn mange av de billigere du får kjøpt idag. Den fungerer helt greit.

Men jeg anbefaler deg å prøve avfotografering med macro-objektiv. Jeg kjenner en som bare plasserer lysbildene et stykke over en iPad med hvit skjerm og sier det går fint. Selv har jeg et gammelt lysbord.
Jonny N.
Jeg tror det er Nikon 9000 som har LED, og det er det som gjør at kornene blir mindre fremtredende samtidig som at skannet blir like skarpt (samme oppløsning på alle fra 4000 og oppover). Nå er jo 9000 også for mellomformat, og koster dessverre deretter.
Minolta skal gi like gode skann som Nikon, men mener de har en ganske vanlig feil som ikke lar seg reparere i dag. Enda mere risiko mener jeg som bruk. Men er kanskje tilstrekkelig billigere?
Dag T.
Plustek OpticFilm 8200i Ai har LED (men litt skuffende dårlig Dmax).
Erlend S.
Jeg tror utviklingen for scannere stoppet opp rundt årtusenskiftet da markedet kræsjet fullstendig fordi digitalkameraene hadde kommet for fullt.
Aksel N.
1
Om man da ikke kjøper filmholder fra eksempelvis better scanning. Min erfaring med plustek scanner var treg og ikke bedre enn V700 m. filmholder, tvert om og en 550 er nok i praksis ganske lik.

Digitalisering med makro er også ulidelig tregt, men en fin måte å få relativt god oppløsning på de bildene man velger å jobbe videre med (og da flat bed til digital kontaktkopi)
Jonny N.
2
Her kan du finne litt info om skannere og skanning: http://www.rangefinderforum.com/forums/forumdisplay.php?s...&f=148

Nikon skannerene er dyre, spesielt toppmodellen 9000. Og det er mange år siden de var i produksjon. Fordelen ved å kjøpe en Nikon er at prisen virker være stabil og kvaliteten er god, ulempen er at den kan ta kvelden når som helst og i praksis liten mulighet for reparasjon.
Er usikker på om jeg ville gått for en brukt Nikon i dag. Antagelig ville jeg kun brukt s/h og avfotografering med digitalkamera og makroobjektiv.
Audun S.
Om min Nikonscanner skal ta kvelden, skal den gjøre det hos meg. Kotet ny under 5000, og gidder ikke selge den til noen andre, som muligens får problemer, kanskje måtte betale tilbake noe penger for et salg av noe som svikter..
Jonny N.
Har en 4000, men mangler Firewire kabel til ny iMac.
Dag T.
Jeg har en gammel Bluray-spiller som virker på ny iMac via tre overganger fra førstegenerasjon FireWire til USB-C :-)
Jonny N.
Skal man prøve seg på gammel trommelskanner eller Imacon blir det verre. Både med overganger og programvare. Da er det slutt for min del.
Dag T.
1
Programvare-oppdateringer for Minoltaskannere døde hen for mange år siden, men Vuescan holder fortsatt koken.
Audun S.
#3
#3
-
Avsluttet konto 132357
Jeg endte opp ved å kjøpe et Olympus 35RC på eBay til 90 pund. Det var det rimeligste jeg fant uten mangler. Kunne sikkert fått et tilsvarende kamera en bedre pris om jeg hadde hatt litt is i magen, men nå ble det sånn. Her er link til eksemplaret: http://www.ebay.com/itm/Olympus-35RC-35mm-Film-Camera-Exc...YlogykBa_s

Det kan godt være at mitt neste kamerakjøp blir et Olympus 35SP, men kan sikkert vente en uke før jeg kjøper det.
Geir B.
1
Olympus 35RC er et strålende kamera - det var første kameraet jeg kjøpte da fotointeressen kom snikende i studietiden :-)

Sjekk også ut Olympus 35RD - det er ganske likt RC, men har mer lyssterk optikk og litt flere innstillingsmuligheter vedr. lukkerhastighet.

Dette er klassikere innen rammesøkerkameraer fra 70-tallet !

Øystein A.
Olympus 35RD har dessverre en feil som visstnok dukker opp på samtlige av kameraene etter en viss alder. Ringen for justering av blenderåpning går i lås etterhvert. Da kreves det service :-/. Da ville jeg nok heller holdt meg til 35RC eller kjøpt et 35SP i stedet. Jeg har alle tre. 35RC er fantastisk i forhold til størrelse. 35SP har definitivt den beste søkeren.
Dag T.
1
35RC var mitt første ordentlige kamera. Jeg brukte det opp for mange år siden, men kjøpte et brukt i et anfall av nostalgi. Knallkamera! Jeg har også 35RD :-)
#4
#4
Erlend S.
Det tekniske problemet som smeller i mine øyne på dette bildet er en oppskarping som er mye drøyere enn min smak. Slik oppskarping forsterker også korning.
-
Avsluttet konto 132357
Med digitalkameraet (M50) pleier jeg nesten alltid i LR å sette sharpening til 100. Skyter i RAW og synes dette som regel gir gode resultater. Bør jeg vurdere å ikke gjøre det med bilder jeg skanner som er tatt analogt?
Erlend S.
Du bør vurdere oppskarping individuelt, og det samme gjelder clarity som også er oppskarping. Jeg skrur ofte oppskarping ned til null. Oppskarpingsproblemet i bildet ditt, slik jeg ser det i denne størrelsen som er redusert til foto.no størrelse så synes jeg det blir for hardt/ skarpt opptrukne kanter.

Står skarpheten på null så ødelegger du ingenting, og trenger du oppskarping så kan det gjøres i etterbehandling, gjerne på et lag der det males inn der du trenger det.
-
Avsluttet konto 132357
1
Jeg skjønner. Jeg bruker clarity og texture også en del. Setter ofte skarphet til 100 og clarity og texture til 25, men ser det selvsagt an per bilde.
Erlend S.
Jeg liker at du ser det an for hvert bilde :)
#5
#5
SveinM M.
2
Dette ca. 50 år gamle Olympus-35 SP er et kvalitetskamera som kan anbefales:(noget dyrere, dog)

http://foto.no/bildekritikk/bilde/651306-%C3%A5ret-var-19...p;offset=0

SveinMM
Åpne uskalert versjon i eget vindu