Harald H.
Jeg har en Zeiss Touit 50mm makro for fuji. Denne har ikke bildestabilisering i linsa.
En gammel (og god?) regel for å oppnå skarpe bilder var å stille lukkerhastigheten inn på en brøk der linse-millimeteren er nevner: Eksempel: En 50 mm linser krevde minimum 1/50 sek.
Det er sikkert en OK regel, bort sett fra at jeg nok ville valgt minimum 1/75 sek siden en 50 mm på en APS-C-brikke jo som kjent tilsvarer 75 mm.
Så kommer spørsmålet: Gjelder denne regelen også når vi stiller inn for makrofotografering. Hva når vi tar bilder med 1:2 eller 1/1? Bør man da velge raskere lukkerhastighet? (Nå forutsettes at objektet er 100% i ro)
Her er det sikkert mye å synse om, men jeg er først og fremst ute etter om noen kan og vet dette?!
#1
#1
Erlend S.
3
Regelen er ikke dum, men litt gammel, fra en tid med film og lavere oppløsning. Dette objektivet er sylskarpt og bildene tåler kjempeforstørrelse. Pga av det store forstørrelsespotensialet må man halvere tommelfingerregelen slik at 50mm ber om 1/100 sekund, og fokuserer du inn til 1: 1 macro så er i realiteten brennvidden skrudd ut til 100mm (litt kortere hvis det er internfokus, muligens 75mm), ergo ber 1:1 macro om 1/400 sekund. 1:2 macro 1/300 sekund.

Konklusjon, dette objektivet kan ha stor glede av stativ som tillater lange lukkertider.

Konklusjon 2: Det kan være aktuelt å se litt mellom fingrene på tommelfingerregelen og jobbe maksimalt stødig, og også ta flere bilder og håpe på at ett av de blir sylskarpt.

Jeg er flink til å holde stille og er trygg på den gamle tommelfingerregelen.
Audun S.
1
bilde
Erlend S skrev:
Regelen er ikke dum, men litt gammel, fra en tid med film og lavere oppløsning. Dette objektivet er sylskarpt og bildene tåler kjempeforstørrelse. Pga av det store forstørrelsespotensialet må man halvere tommelfingerregelen slik at 50mm ber om 1/100 sekund, og fokuserer du inn til 1: 1 macro så er i realiteten brennvidden skrudd ut til 100mm (litt kortere hvis det er internfokus, muligens 75mm), ergo ber 1:1 macro om 1/400 sekund. 1:2 macro 1/300 sekund.

Konklusjon, dette objektivet kan ha stor glede av stativ som tillater lange lukkertider.

Konklusjon 2: Det kan være aktuelt å se litt mellom fingrene på tommelfingerregelen og jobbe maksimalt stødig, og også ta flere bilder og håpe på at ett av de blir sylskarpt.

Jeg er flink til å holde stille og er trygg på den gamle tommelfingerregelen.


Dette objektivet har internfokus. Et glimrende objektiv som jeg liker svært godt. Bruker som regel litt rask lukkertid
Lasse S.
1
Den gamle regelen tar selvfølgelig utgangspunkt i fullformat. For kameraer som cropper bildet må man også forkorte lukkertiden med crop-faktor.
Geir B.
1
Det jeg erfarte mens jeg fortsatt fotograferte med Nikon D200 og 85 mm, var at jeg måtte bruke en lukkertid på ca. 1/200 sek eller raskere for å fryse camera shake.
Det stemmer sånn omtrent med regelen om at man med moderne digitalkamera må doble hastigheten i forhold til den gamle tommelfingerregelen som gjaldt i filmens dager. Dette skulle derfor tilsi en lukkertid på 1/170 sek og deretter korrigere for DX vs FX, slik at vi får 1/255 sek.

MVH

Geir
Bjørnar P.
1
Ta også med i betraktning at rystelser fra speil er mer merkbare ved visse lukkertider. Typisk er dette omkring 1/30s. Det er ikke uvanlig at folk får skarpere bilder ikke bare ved bruk av kortere lukkertider enn dette, men også noen ganger med lenger lukkertid.....
Husker et innlegg her av Magnar Fjørtoft (Forfatter av blant annet "Digital Fotografi i Praksis" hvor han viste til en test han gjorde av et Leica speilrefleks som ikke ga skarpe bilder selv når det var montert på et solid stativ! Da var det speilet som var synderen.
#2
#2
Bjørnar P.
4
Den nevnte tommelfingerregelen forutsatte ikke bare et filmformat / bildebrikke på 24x36mm, men også vesentlig lavere oppløsning enn dagens bildebrikker klarer. For å få maks oppløsning på frihånd uten bildestabilisering, vil følgelig en dobling av lukkertida som regelen anbefaler, fungere bedre. Eksempelvis vil en brennvidde på 50mm kreve en lukkertid på 1/100s. Dersom du benytter en mindre bildebrikke, må du øke lukkertida tilsvarende. I ditt tilfelle vil dermed en 50mm kreve en lukkertid på 1/150s med samme krav til oppløsning.
En slik tommelfingerregel er dog nettopp det; en tommelfingerregel.
Ditt kamera kan ha bedre eller dårligere egenskaper i så måte enn gjennomsnittet, og du kan være mer eller mindre stødig på labben enn gjennomsnittsfotografen.

Dette er ved opptak på normale avstander, og dermed ikke makro.
Ved makro i området 1:1 vil det være nødvendig med kortere lukkertid. Ca 2 trinn ekstra er et greit utgangspunkt. I ditt konkrete tilfelle er vi da oppe på 1/600s.

Det anbefales sterkt å teste med ditt egen objektiv og kamerahus. Ta noen bilder med stativ eller blitz for å ha en referanse, og ta de samme bildene på frihånd med ulike lukkertider. Når bildene på frihånd konsekvent er like skarpe som de du tok med stativ eller blitz, har du funnet din sikre lukkertid.
Husk dog at du ofte har vanskeligere arbeidsforhold ute i felten enn i en konstruert testsituasjon innendørs, så ta denne testen under realistiske forhold.
Erlend S.
1
Bjørnar skrev "Ditt kamera kan ha bedre eller dårligere egenskaper i så måte enn gjennomsnittet."
Fujikameraene er speilløse og har ikke speil som slår. Derfor er de litt enklere å holde rolig enn mange speilreflekskameraer.
Bjørnar P.
Speilløse gir mindre vibrasjon ell speilrefleks, men noen speilrefleks er bedre enn andre på dette området. De speilløse som i tillegg har elektronisk lukker, demper vibrasjonene ytterligere.
Jonny N.
Sony A7R er beryktet for å skape vibrasjoner med sin mekaniske lukker. Jeg har ikke elektronisk lukker på mitt kamera, men har ved en erfaring kommet til at Live View hvor lukkeren først må ned før bildet blir tatt gir mere uskarphet enn hvis jeg slår av Live View.
Harald H.
1
Takk for svar. Jeg har X-T2 og X-E3. Dine forslag til lukkertid er omlag hva magefølelsen min sier. Men er det noe "teori" bak her - en "tabell" eller en formel som sier at så og slik er det. F.eks. på uendelig 1/150. 1:8 1/200. 1:4 1/250, osv.
Dette er jo litt interessant også, ettersom man på f eks 1/600 ikke bare er i stand til begrense/hindre rystelser i kamera, men trolig også bevegelser i objektene (gress-strå i vind).
Dette er ingen stor sak, hadde bare lyst å se om det virkelig var noen slags guide-line for makrofoto og hastighet.
Audun S.
1
Husk at en kan lage fine bilder uten å fryse bevegelser i motivet også.
Erlend S.
Jeg kan prøve å lage en tabell: Uendelig 1/150, 1:4 1/175, 1:2 1/225, 1:1 1/300
Eller tabell basert på 1/100sek: Uendelig 1:/100, 1:4 1/125, 1:2 1/150, 1;1 1/200

I godt lys kan du bruke en kjapp tabell, mens i dårligere lys så velger du en tabell med litt lengre tider og gjør en større innsats med tanke på å jobbe stødig. Du må bare prøve deg fram og se hvilken tabell som passer din arbeidsmåte.

En logisk tabell vil ha halv lukkertid på 1:1 sammenlignet med uendelig. 1:2 er midt i mellom, og 1:4 er mellom uendelig og 1:2
Geir B.
Dette forstår jeg ikke !

Begrunnelse: Målestokk har ingenting med lukkertid å gjøre - lukkertid er relatert til brennvidde !
Erlend S.
1
Brennvidden dobles ved uttrekk 1:1 (forbehold for internfokus der brennvidden "zoomes" slik at det ikke blir full dobling, men kanskje bare 1,5 1,6 eller 1,7)
En annen faktor som spiller inn ved nærfoto er bevegelse i lengderetning. En millimeter framover gjør stort utslag ved macro og lite ved uendelig.

Pga internfokus tenker jeg at man kan klare seg med 1,5 gangen på 1:1 med Touit, men jeg klinker til med litt ekstra sikkerhetsmargin for å ta høyde for bevegelse i lengderetningen og runder av til 2x faktor. Årsaken til at jeg anslår Touit 50mm sin brennvidde til 75mm ved 1:1 er oppgitt nærgrense på 15 cm. Ved 1:1 så vil normalt brennvidde med fokusuttrekk være like stor som avstand til objekt fra det optiske midtpunkt, og 15cm avstand fra brikkeplan til objekt delt på to gir 75mm.

Det med brennviddens fordobling ved 1:1 var veldig lett å se på min 210 mm Macro-Sironar. Jeg kunne ved 1:1 med en linjal måle 42 cm fra filmplan til der blenderen satt.
#3
#3
pål terje s.
Den lukkertid regelen er grei, men en sensor begynner å registrere lys med det samme lukkeren slipper inn lys. På en film er det flere lag, å de reagerer forskjellig. Så jeg pleier å gange lukkertiden med 5 når jeg bruker lysterke objektiver med full blender åpning.
Geir B.
Lyset går 300 000 km per sekund ... det betyr at lyset beveger seg 300 km på 1/1000 sek.

Jeg tror nok ikke at avstander inne i kameraet (eller tykkelse på filmemulsjonen) har noe særlig innvirkning ... :-)
pål terje s.
Geir B.
Da hører jeg gjerne forklart hvorfor !
Dag T.
pål terje s skrev:
Den lukkertid regelen er grei, men en sensor begynner å registrere lys med det samme lukkeren slipper inn lys. På en film er det flere lag, å de reagerer forskjellig. Så jeg pleier å gange lukkertiden med 5 når jeg bruker lysterke objektiver med full blender åpning.


Underlig påstand.

For det første ligger emulsjonen med forskjellige farger blandet i et lag på filmen (unntak for Kodachrome).
For det andre er lysfølsomheten til sensoren kalibrert i forhold til den gammeldagse ISO-standarden så eventiuelle forskjeller i lysfølsomhet er korrigert for. ISO100 film har omtrent samme opplevd følsomhet som bildebrikken satt på ISO100.
for det tredje er (som Geir sier) lyshastigheten såpass at du aldri vil merke forskjell på om filmen består av et eller flere lag. Selv om du regner at emulsjonen har brytningsindeks litt større enn 1 og silisiumen i bildebrikken er oppe i området 4-5 blir tidsaspektet i størrelsesorden femtosekunder.

Nå har jeg brukt og bruker fremdeles film parallelt med digitalt og har aldri merket noen slike forskjeller i praksis heller.


http://thrane.name
#4
#4
Harald H.
3
Zeiss svarer
Tusen takk for alle gode svar.

Som gammel ringrev i faget skal jeg forhåpentligvis få dette til. Det jeg var ute etter var en slags tabell eller formel. Jeg så nemlig for meg at en tysk Zeiss-linse-ingeniør var kulturelt forpliktet til å lage en 50 siders brukermanual der alle slike forhold ble tatt i betraktning, også at lyset går 300 000 km/sek.
Jeg sendte en epost til Zeiss i Tyskland. I løpet av noen få minutter kom svaret. 10 poeng til Zeiss som faktisk har en svartjeneste som fungerer.
Her er svaret:

Thanks for your inquiry and congratulations to your new TOUIT lens!
Yes, you´re right, a hand-held shutter speed time of 1/75s with a 50mm lens on an APS-C size cameras would be the rule of thumb when shooting non-moving objects on longer distances (e.g. landscape).
There are no "standard rules" regarding shutter speed times in macro photography. Close-up photography is always critical in terms of camera shake, also regarding "axial shake" (moving slightly forwards/backwards out of the depth-of-filed). A solid tripod is recommended when shooting close-ups and macro down to an image ratio of 1:1.
When shooting out of free hands, I would always recommend a shutter speed time of 1/250 or shorter on closer distances.

Det er vel et helt greit svar - og i relativt solid samsvar med flere av de svarene som kom via foto.no.
H :-)
Åpne uskalert versjon i eget vindu