Edvin S.
4
http://www.youtube.com/watch?v=fUNdhSg5xLE
Minnes gleden med Kodachrome 25, Ektachrome 64, men spesielt min favoritt på den tiden, Agfachrome 50. Vandret rundt med min OM2, og aldri følte jeg behov for billedstabilisering, eller problemer med for lange eksponeringstider pga lav ISO. Fargene var fantastiske når man så bildene på lerret med lysbildefremviser, og fokuset traff man bedre enn med dagens AF. Minnes i alle fall det.
Er det noe dagens fotografer går glipp av?

Har du noen minner om disse filmene fra den tiden?

#1
#1
stein kjetil S.
1
Hei
Jeg var der! Den gang man hadde råd til 5... kanskje 6 ruller med kodachrome 64 når man dro på 3 uker med interrail. Og sjarmen med å vente en uke eller mer på de gule boksene som kom i posten (fremkallingen som skjedde i Danmark). Fantastisk!

Og helt ærlig; kost og prosess ga mange veldig gode bilder da man også tok seg veldig mye bedre tid før man trykket på utløseren ;-)
#2
#2
Agnar H.
#3
#3
Geir B.
4
Det var alltid like spennende å vente de tre ukene på at bildene skulle komme tilbake ferdig fremkalt fra Sveis ...

Jeg malte deler av ene stueveggen helt hvit med matt maling = ferdig rigget "lerret" for lysbildefremvisning på kort varsel ... til en hver tid .. :-)


#4
#4
Inge Martin F.
Huska desse filmane og også amatør filmen Elite chrom, men sjølv brukte eg Fujifilm og då Velvia 50 fortrinnsvis men etter kvart også Sensiva 100 som i fyrste versjon gidde fantastisk flotte og klare farger vis det var varmt lys, som sein etter middag å tidlig kveld å før blåtimen då sjølvsagt.
Kodachrome 25 var vell den filmen som har blitt produsert lengst når den gjekk ut av produksjon 2002 og hadde blitt produsert heilt frå 1935 viss eg ikkje tar feil.
Edvin S.
Hvordan kunne jeg glemme Velvia 50.
#5
#5
Lasse S.
2
Det gikk mange ruller Kodachrome 25 gjennom mine OM også. Uslåelig kvalitet, men Agfachrome 50 hadde de beste fargene. Dette var også mine favoritter for dias. Velvia likte jeg aldri. Teknisk god, men fargene var helt på trynet. En forløper for bildene fra mange av dagens digitale kameraer?
For negativer fantes en helt fantastisk film som kanskje få husker, Konica Impresa 50. Når.jeg oppdaget denne, og hentet min første rull fra timelabben, var jeg helt sjokkert over resultatet. Den hadde myk kontrast og et toneomfang som så ut som resultatene jeg fikk fra mellomformat.
Jeg fotograferer for det meste på samme måte digitalt. ISO 100 og få bilder hvor jeg forsøker å tenke på riktig eksponering og komposisjon. Dias var strevsomt å beskjære i ettertid med masker i rammene. Redningsaksjoner i RAWfremkalleren blir sjelden topp.
#6
#6
Bjørn T.
Hadde en liten periode med Agfa CT18, men brukte mest Kodachrome 25 og 64 da den kom. Holder på med et evigvarende scanne-prosjekt hvor jeg irriterer meg over at jeg ikke konsekvent bruke Kodachrome. De gamle bildene blir scannet i ca 10.000 * 6800 punkters oppløsing (68 mp). Er eksponeringen korrekt på bildene blir de helt fantastiske med nesten ingen synlig korn - hvor i prinsippet den gamle Nikon-optikken er den største begrensningen (tror jeg). Også fargene på filmene har hold seg bra - har ingen eldre enn fra 1970 tallet. Etter å ha korrigert støv riper og annet rusk i PS skaleres bildene ned til ca 80 % for å gjøre de litt mer håndterbare.

På CT18 filmene er bildet helt forskjellig - tydelige korn!, men fargen er fine dersom filmene ikke er for gamle. Bilder (som min far tok på 1960-tallet) blir dessverre en del av fargene endret så grønt/cyan får et kraftig magenta stikk. Har ikke funnet en god måte å korrigere dette i PS…

BT
#7
#7
Bjørn T.
1
Hadde en liten periode med Agfa CT18, men brukte mest Kodachrome 25 og 64 da den kom. Holder på med et evigvarende scanne-prosjekt hvor jeg irriterer meg over at jeg ikke konsekvent bruke Kodachrome. De gamle bildene blir scannet i ca 10.000 * 6800 punkters oppløsing (68 mp). Er eksponeringen korrekt på bildene blir de helt fantastiske med nesten ingen synlig korn - hvor i prinsippet den gamle Nikon-optikken er den største begrensningen (tror jeg). Også fargene på filmene har hold seg bra - har ingen eldre enn fra 1970 tallet. Etter å ha korrigert støv riper og annet rusk i PS skaleres bildene ned til ca 80 % for å gjøre de litt mer håndterbare.

På CT18 filmene er bildet helt forskjellig - tydelige korn!, men fargen er fine dersom filmene ikke er for gamle. Bilder (som min far tok på 1960-tallet) blir dessverre en del av fargene endret så grønt/cyan får et kraftig magenta stikk. Har ikke funnet en god måte å korrigere dette i PS…

BT
Geir B.
Hei Bjørn,

Hvilken scanner bruker du for å scanne Kodachrome?

MVH

Geir
Bjørn T.
1
bildeHar ingen religiøse følelser for eldre Nikon scannere som en del andre i dette forumet og bruker f,t en Plustek 8200i ai, etter tidligere å ha brukt en flatbed scanner som gir tydelig dårligere resultater, men er kjappere i bruk. Scanneren/Silverfast har en egen Kodachrome funksjon + kalibreings-testbilde. Scanneren har ingen automatisk mating av bildene - men det betyr ingen ting da jeg alltid tar bildene ut av glassrammene (…å ha de i rammen forringer kvaliteten en del) og legger de inn ett om gangen i filmstipsholderen. Den er litt slarkete når det gjelder enkeltbilder så det gjelder å få bildene helt rett i rammen for å få med nær 100%. Jeg har satt programvaren til å scanne i RAW format (også negativer) og benytter funksjonen for dobbelteksponering som gir klart bedre dynamikk i bildene. Når man scanner i RAW format blir scannerens rense-funksjonen (for støv og denslags) automatisk skrudd av, men det gjør ikke noe da jeg ikker er spesielt imponert over hvordan denne virker. Et RAW bilde i dng format blir på ca 400 MB. Bildene blir etterbehandlet i PS hvor jeg fjerner støv, riper og retter opp kantene i bildene (blir ofte en liten svart stripe på noen av kantene da det er vanskelig å treffe 100 % med omtrent full skanning av hele bildet. Ettersom PS fillene også blir på rundt 400 mb lagrer jeg de ferdige bildene som jpg filer, som i 68 mp oppløsning blir på 35-50 mb per stykk. Jeg tar en kopi av disse og skalerer de så ned til 80 % i PS. Bildene blir da på 25-35 mb per stykk som er litt mer håndterbart. Det er disse bildene som ligger tilgjengelig på et NAS som er koplet til TV gjennom et kablet hjemmenettverk som da ikke gir noe særlig lag ved fremvisning.

Har ingen ambisjoner om å gjøre disse tingene raskt så 10 bilder per dag blir max av hva jeg klarer. Etterarbeidet med bildene tar lengst tid.

Vedlagt eksempel: Nikon F2, Nikkor f:24 mm l:2,8, Vøringsfossen 1984 K64
Geir B.
Hei Bjørn,

Takk for detaljert forklaring.

Skal sjekke ut Plustek.

MVH

Geir
Åpne uskalert versjon i eget vindu