L.inn F.
Til dere som er drevne i faget;

hva kjennetegner et bra komponert bilde (kom helst med link til bildeeksempel).
Hva kjennetegner et middels og dårlig bilde (link med eksempel)?

Dette kan selvsagt være opp til hver enkelt ettersom vi alle har ulik smak, men jeg er allikevel nysgjerrig på hva dere mener.

Ett annet spm jeg lurer på er;

Jeg ser at noen som bruker studioblits har problemer med å bruke høy blenderåpning (f3/). Hvis jeg går til innkjøp av 2 stk blitslamper a 200w (kan nedjusteres til 12W), vil jeg kunne risikere samme problem hvis jeg bruker dette i et rom på bare 12 kvm?
#1
#1
Bård Ivar F.
Linn F skrev:

....hva kjennetegner et bra komponert bilde (kom helst med link til bildeeksempel).
Dette kan selvsagt være opp til hver enkelt ettersom vi alle har ulik smak, men jeg er allikevel nysgjerrig på hva dere mener.


Ser ut som du er litt fokusert på "bløtt" lys...kan du poste et eksempel som viser din smak?


Lærer noe nytt hver dag..
http://nurburgring.info
#2
#2
Bjørnar P.
Se http://www.fotoknudsen.no/magasin/7-tips-til-komposisjon?...oCFLLw_wcB
og
http://www.online.no/tips_rad/foto/komposisjon_del1.jsp
og
http://www.fototips.no/index.php/ta-bedre-bilder/komposisjon

Dersom en studioblitz blir for kraftig selv på laveste styrke, kan du fotografere ved hjelp av innstillingslyset i stedet. Et annet alternativ er et ND-filter, enten foran objektivet eller foran lyskildene.

Ellers er det vel heller sjelden man bruker veldig stor blenderåpning når man tar portrett i studio? Man har jo uansett kontroll på bakgrunnen, og at hele ansiktet blir skarpt er som regel bare et pluss.
#3
#3
Tor Einar K.
1
Med tanke på at du ønsker å ta bilder av baby med bløtest mulig lys vil et hvitmalt rom og blitzer på 200Ws som kan reguleres fem trinn ned til 12Ws gjøre god nytte. Som før nevn er det bare å rette lyskildene mot vegg/tak og du får masse bløt lys. Normalt vil du bruke blendere mellom 5.6 og 11 for å få mest mulig ut av optikken. Dermed har du ikke problemer med at lyskilden blir for kraftig.

Skulle du ønske å ta bilder av voksne personer og atpåtil ønske kontroll over skygger og lys på bakgrunn er dette ikke mulig i et så lite rom. Ved mer avansert lyssetting er det nødvendig med stor takhøyde og avstand til omkringleggende vegger for å ungå uønskede refleksjoner av lys. Som jeg tidligere har lovet skal jeg sende deg noen bilder som viser hvordan du kan bruke et lite rom og også unngå noen av problemene med liten plass.
Jeg må bare få stua for meg selv først;-)
Tor Einar K.
1
Da hadde jeg stua for meg selv og tok tre bilder som jeg mener ilustrerer de tre trinn en normalt går igjennom i utviklingen samtidig som jeg prøver å demonstrere at enkle lyskilder kan brukes dersom det ønskes mykt lys på en baby.
Alle bilder er tatt med en liten blitz på kamera og dette kjører full auto(P) og TTL matrix lysmåling. Bilder er uredigert kun konvertert til JPG.

TRINN1.
Jeg mener det er lurt å først prøve seg med småblitzer dersom man er usikker på om lyssetting er noe man vil drive med eller ikke. De har den fordelen at de lett kan bæres rundt og kan brukes til det meste av fotografering.

På dette bildet prøver jeg å gjenskape et lite rom med hvite vegger og tak. Da kan man rette små blitser mot disse og få mykt lys.
Blitz på kameraet rettet mot taket slik som kameraet på bildet. Du ser her eksempel på at det kommer skygge på veggen bak da jeg ikke har vært nøye nok med vinkelen på blitzen og 'babyen' står for nærme bakgrunnen.


Tor Einar K.
1
TRINN 2.
Når man har funnet ut at man vil drive med lyssetting er det naturlig å gå videre med studioblitz og stor softboks, her representert med en variant på 150cm.
den vil da gi mykt lys på babyen og skyggene blir lettet opp av reflektoren på motsatt side.
Her har jeg igjen brukt den lille blitzen på kameraet men rettet den mot 'veggen' på høyre side. Duken på softboksen virker her som en reflektor og letter opp skyggene.

Tor Einar K.
TRINN 3:
Etter en tid har man gått lei av det myke lyset og har erkjent hvor viktig skygger er for å skape form og dybbde. Da vender man tilbake til mindre lyskilder og gjerne flere av dem.
Her ser du et eksempel på utstyr som brukes til å skape skarpere høylys og skygger. Dette passer bedre på voksne personer da man er avhengig at de holder seg i ro.

Legg merke til stoffet som er brukt i kurven. Det er billg nervøs fløyel kjøpt på Jysk. Den fåes i mange farger og kan blandt annet brukes istedenfor de svarte 'solids' du ser jeg bruker på høyre side i dette bildet. Skal du ha skygger i et lite rom må du jobbe mye med å skjerme og suge opp strølys.

Her har jeg brukt den lille blitzen rettet mot taket men bildet blir noe mørkt
Tor Einar K.
Her kjører jeg forsatt med automatikk men har stilt kompensasjon til +2/3
På samtlige bilder er den ene lille blitzen som blir brukt langt unna å bruke sin maksimale styrke.

Derfor er rådet mitt å først prøve seg med enkelt utstyr. Da ser man bedre sitt behov.

Tor Einar K.
Dukkelise med blitz på kamera rettet mot hvit vegg på høyre side og hvit reflektor på venstre side. Her ser vi tydelig at lyset taper seg mot venstre side.
Att det er så tydelig som her kommer av at dukken kun står 30cm unna veggen til høyre. Lengere avstand gir jevnere lys.
Lysavfall kan brukes kreativt så her må man eksperimentere og finne ut hva man selv liker.

Retter du blitzen mot taket over liggende baby vil ikke lysavfall være noe å tenke på.

#4
#4
Bjørn J.
Det enkle er ofte det beste men det er nødvendigvis ikke det letteste Her en enkel lyssetting mad tre blitser,to softbokser, en vid reflektor.
Lysets bløthet bestemmes ikke bare av hvilken lyskilde du bruker men også på avstnden fra lys til modell, jo nærmere lyset sette jo bløtere blir det, også for en hard lyskilde som etn vid standardreflektor som her.
Jeg bruker ofte denne som hovedlys,påsatt et bikubefilter http://profoto.com/int/products/light-shaping-tools-modul...-reflector
#5
#5
Bjørn J.
Hva med disse bildene, Kai har jobbet sammen med meg som assistent for noen år siden. siden, han bruker kunstg lys, null softbox.Han kan lyssette!! http://foto.no/cgi-bin/bruker/minside.cgi?brukerid=18211
Svein Arild K.
Bjørn J skrev:
Hva med disse bildene, Kai har jobbet sammen med meg som assistent for noen år siden. siden, han bruker kunstg lys, null softbox.Han kan lyssette!! http://foto.no/cgi-bin/bruker/minside.cgi?brukerid=18211


Så det du sier her at at man ikke trenger en softbox for å få mykt lys bare man kan lyssette?
#6
#6
Svein Arild K.
Bare for å irritere på meg flest mulig:

NEWSFLASH!!
Hva som er kjennetegner ett bra bilde kommer helt ann på hvem man spør.
Ja, det finnes en del regler for hva som er ett teknsik godt bilde, men det mange ikke tenker på er at det også er noe som heter teknsik riktig eksponering og kreativt riktig eksponering.

Det er bare 2grupper/parsoner som skal like ett gitt bilde, han/hun som tar bildet og hun/han som skal ha bildet.
Hva alle andre synes er egentlig totalt uinteresangt, i utgangspunktet.
Bjørn J.
Du forenkler, det er vel ikke akkurat sånn. Det viktige er at du definerer hvem du henvender deg til, du må ha kunnskap om sender-mottaker begrepet. Det handler altså om visuell kommunikasjon, og jeg tror at mange ikke tenker i disse baner når de fotografere. Vi som lever av fotografi er helt nødt til å ha kunnskap om dette, ellers vil vil ikke kunne levere rett vare til kunde.
Åpne uskalert versjon i eget vindu