Rebecca K.
Trenger litt hjelp til idémyldring her i forbindelse å finne på noen gode, praktiske oppgaver som skal lære nybegynnerstudenter hva som er lukkertid, blenderåpning og ISO.

Uten at det nødvendigvis blir så teknisk og mange tallverdier å tenke på. Oppgaver der de kan få en forståelse på en slags naturlig måte. Hvis det er mulig...

Har laget noen oppgaver i blenderprioritert og lukkertidsprioritert modus der man bl.a. skal ta riktig eksponert bilde, over- og undereksponert ved hjelp av EV-komp. Fremheve/fryse bevegelser og få skarp/uskarp bakgrunn. Men ønsker å lage noen flere oppgaver som går mer i dybden på lukkertid og blenderåpning. Og ISO. Forslag anyone?

Gjerne oppgaver som kan brukes i mye lys (dagen) og lite lys (innendørs).

Hjernen min er litt i stå om dagen... :-/
#1
#1
Ove B.
Det du spør om her er egentlig ALT man trenger å vite innen det og ta bildet med tanke på teknikk og det finnes en drøss av slike tråder fra før.

Men kan svare for meg selv på MIN måte:

Første prioritet HELE tiden er og ha en lukkertid som sikrer deg bilder uten bevegelsesuskarphet. Man kan rette opp støy/komponering/kontrast/farger etc. i etterbehandlingen (Innen rimelighetens grenser), men uskarpe bilder av bevegellsesuskarphet får man ikke gjort skarpere.

Så grunnprinsippet bør kanskje være at du begynner med å sette kameraet ditt i "Tv" modus. (På andre kameraer enn Canon heter dette noe annet) som betyr lukkerprioritet.

Her stiller du inn lukkertiden, og denne bør minst være det samme som brennvidden dubruker eller raskere. Har du crop kamera, bør du gange brennvidden du skal bruke med 1.6. Tar du bilder med en brennvidde på feks. 70mm med crop kamera, så bør lukkeriden davære minst 1/112 for å sikre bevegelsesuskarphet av statisk motiv.

Skal du ta bilde av løpende hund eller ting som beveger seg, så bør lukkertiden være kjappere. Her må du nesten bare prøve deg frem.

Når det gjelder valg av blender (f-verdi) så er det her du stiller inn hvor mye lys et objektivskal slippe inn. Jo mindre f-verdi jo større blir blenderåpningen og mer lys slippes inn. Dermed er en liten blenderverdi (stor blender) noe mange bruker når det blir mørkere eller for å få en lav dybdeskarphet.

ISO er ganske enkel og holde styr på etter min mening. Denne bør stå så lavt som mulig. Men når det er såpass mørkt at du ikke klarer og justere deg frem til riktig lukkertid med de to overnevnte ounktene er det ISO som må justeres opp for å øke lukkertiden. Vær dog obs på at jo høyere ISO verdi du stiller inn kameraet på, jo mer støy/kornete blir bildene dine. Uavhengog av hvilket kamera du har klarer de fleste spesilrefleks ISO opp mot rundt 1600 uten store problemer.

Bruker du stativ trenger du ikke tenke så mye på punktene over, for da er lukkertiden ikke så viktig.

http://www.bjerknez.no
Pål H.
Mye bra. Men jeg er uenig på en ting. Og det er ang TV modus. Jeg mener at valg av blender har mer å si for det fotografiske uttrykket. Og at man derfor heller bør ta bilder i AV. Og så sjekke eksponeringen og se om lukkertiden er lang nok. Er den ikke så må man øke ISO.

TV kan være fint. Men hvis du ønsker et bilde tatt med liten dybdeskarphet og TV plutselig gir deg blender 9, så blir ikke bildet som man ønsker.

http://www.hodnedesign.no
Ove B.
Pål H skrev:
Mye bra. Men jeg er uenig på en ting. Og det er ang TV modus. Jeg mener at valg av blender har mer å si for det fotografiske uttrykket. Og at man derfor heller bør ta bilder i AV. Og så sjekke eksponeringen og se om lukkertiden er lang nok. Er den ikke så må man øke ISO.

TV kan være fint. Men hvis du ønsker et bilde tatt med liten dybdeskarphet og TV plutselig gir deg blender 9, så blir ikke bildet som man ønsker.

http://www.hodnedesign.no

Jeg antok at man var helt fersk her, så derfor prioriterte jeg lukkertiden høyere enn blenderen.

Men personlig er jeg enig med deg, da jeg stort sett bruker AV selv slik at jeg kan bestemme dybdeskarpheten :)



http://www.bjerknez.no
#2
#2
Eirik B.
Forslag
Slik jeg forstår deg er det ikke råd innen disse temaene du ønsker, men forslag om hvordan du skal lære det bort gjennom praktiske øvelser.

Jeg har et forslag til en oppgave som kanskje egner seg best etter at "lærlingene" behersker den grunnleggende forståelsen innenfor lukkertid, blender og ISO. Som et steg videre på en måte. Mitt forslag er å introdusere de for low-key foto (gjerne portrett, men egentlig hva som helst annet også).

La de få erfare kreativiteten som kan oppstå når man stenger ute alt ambient lys gjennom høy blender, kort lukkertid og lav ISO i kombinasjon med veldig retningsbestemt eksternblits, kloss oppi motivet fra varierte vinkler. Her må de bruke mye av den innlærte tekniske kunskapen, og får samtidig mulighet til å bruke den kreativt på en anderledes måte. Det kule med denne teknikken er jo at den kan benyttes i et fullt opplyst rom, uten at bildet blir noe mindre low-key av den grunn. De får virkelig se hvordan bevisst bruk av tekniske parametre kan gi de helt konkrete resultater. Bare styr godt unna reflekterende overflater som vegger og lignende;-)

Lykke til! Håper forslaget fallt i smak.

Mvh
Eirik
Rebecca K.
Helt riktig Eirik, jeg trenger øvelser som passer for å lære bort det grunnleggende på en enkel måte. Jeg kan dette selv, men det er ganske stor forskjell på å gjøre ting bare fordi det sitter innarbeidet i fingrene og det å fortelle hva man egentlig gjør. Det har lett for å bli litt vel teknisk og tallfokusert.

Målgruppen er folk helt uten kunnskaper, altså de som har kjøpt seg et fancy SLR med litt for mange knapper og så setter innstilling på helauto. Så jeg tror dessverre at foreslått oppgave blir muligens litt for innviklet.

Folk har som regel mer enn nok med å finne knappene og skjønne hva som skjer når man benytter seg av de ulike innstillingene. Men foreslått oppgave er nok velegnet til videregående kurs når folk har grunnleggende kunnskaper litt mer i fingra! :-)
-
Avsluttet konto 109956
1
Rebecca.
Jeg jobber med barn og ungdom i den lokale fotoklubben her.

Jeg lar alltid begynne med helt manuelle instillinger (med unntak av Auto Fokus).

Absolutt ingen AV, TV Auto Iso.
Slik får de et enklere forhold til forholdet mellom blender og lukkertid.

Enkle tabeller med EV-scala og EV-Factor er veldig gode hjelpemidler.

De synes egentlig dette er morsomt når de behersker dette helt manuelt, og først da tillater bruken av belender- eller tidstyrt- automatikk

Nå forstår de hva automatikken gjør, og da kommer også forståelsen av + - kompensering ganske lett.

Legger ved eksempler på tabeller vi bruker. (1 her og en i neste post).

Unge voksne tar dette veldig fort ;-)
-
Avsluttet konto 109956
Audun S.
De to tabellene kan erstatte en lysmåler
Jeg brukte disse to tabellene en stund (til jeg fikk kjøpt meg en lysmåler) da jeg hadde kjøpt en mekanisk og helt manuell Hasselblad uten innebygget lysmåler, og kom greit ut av det med mht eksponeringen selv om jeg brukte lysbildefim som ikke har så stor toleranse for avvik i eksponeringen som negativ film har. :)
#3
#3
Anita H.
Er ikkje i slik lærersituasjon sjøl så dette er kun "tankespinn". Men kva med å utfordre dei på å leite etter bilder/uttrykk de liker og så jobbe videre med kva som er blitt gjort i ein slik situasjon? Tanken min er at dersom dei har eit spesielt uttrykk de liker så er det enklere og meir intr å finne ut kva som er blitt gjort for å få det bestemte uttrykket.

Mvh Anita
#4
#4
Rune N.
Det kommer litt an på hva som er målet med undervisningen.
Er målet å lære masse teknikk, eller er målet å lage bilder.

For meg er foto et bildefag.
Om kameraet brukes i innstilling Per eller Pål, er egentlig helt uinteressant. Det interessante er det endelige bildet.

Dermed blir mine oppgaver:

  • Perspektiv
  • Dybde
  • Frys
  • En drøm
  • Lys og mørke


Dermed kan unge fotostudenter og studiner få prøve litt på egenhåd først.

Skal du ha det gøy, og har en videokanon, kan du gi lynoppgaver.
Hver fotograf trekker en oppgave, og har fem minutter til å løse den.
Etterpå er det felles visning. 2-5 oppgaver / student er greit og overkommelig.

For meg er det viktig å drøfte selve bildet. Hva er bra, hva fungerer mindre bra.


Mvh.
Rune Nilssen
#5
#5
Terje T.
Hvor mye tid har du til å lære bort? Jeg kjører et kurs på 9 timer, og da er det ikke all verdens man rekker å få til å "sitte"

Jeg kjører dem på AV for dybdeskarphet, og TV for bevegelses(u)skarphet, på de praktiske oppgavene.

Vi kjører litt på over/undereksponering med EV +/-.

Det er så langt jeg har turt å strekke det praktiske, men vi trimmer opp og ned blender/lukker/iso skalaer med eksempler til de blir passe grå i ansiktet.

Ellers har jeg lest en artig artikkel av en kar som jobbet 40 år som fotograf, og reflekterte over at alle bra bilder han hadde på veggene var tatt de siste 10 årene. Da han sjekket alle de 30-40 år gamle negativene for å finne "gullkornene" der, fant han at de hadde dårlig teknisk kvalitet. Han gikk til skrittet å kjøpe et passende utvalg av de kameraene han hadde brukt i perioden, og bruke dem nå, for å avdekke om det virkelig var så stor forskjell i kvalitet på utstyr da og nå. Svaret var "nei", det var det ikke, grunnen til dårlig kvalitet på de gamle bildene var dårlig opptaksteknikk - en fotograf som ikke behersket det grunnleggende.
#6
#6
HenryAlf H.
Praktiske oppgave
Hvis du har muligheten til å få lånt et studio eller pressekamera med mattskive får du en glimrende mulighet til å demonstrere hvordan bildet blir til i alle kameraer.Fokus og dybdeskarphet er også lett å demonstrere.Når det gjelder ISO (les lysfølsomhet) bruk en en analog lysmåler,f eks Lunasix.Da er det bare å vri på skivene og lese av.
Hvis du har flere spørsmål er bestefar (meg) tigjengelig.
Henry
#7
#7
-
Avsluttet konto 44544
Rebecca K skrev:
over- og undereksponert ved hjelp av EV-komp.


Når det gjelder EV-kompensasjon er det svært ofte at det fremstilles på feil måte, dvs en slags omvendt logikk.

EV-komp brukes når kameraets lysmåler over- eller undereksponerer, og fører til et feileksponert bilde. Målet er å ta et *riktig* eksponert bilde, og det oppnår man med å plusskompensere eller minuskompensere.

Eksempel:
I motlys blir kameraets lysmåler lurt, og uten kompensering får man et undereksponert bilde.
Da kompenserer man f.eks +1 og får et riktig eksponert bilde (ikke overeksponering som mange tror).

Eksempel:
Hvit ballettdanser på mørk scene/bakgrunn. Kameraet blir lurt til å overeksponere bildet.
Fotografen må da minuskompensere for å få riktig eksponering. (fotografen undereksponerer ikke).

Dette er en helt basic ting som kan være litt knotete å forklare, men egentlig er veldig enkelt og logisk når man først forstår det.
Både over- og undereksponering er feileksponeringer, og fotografen gjør en kompensasjon for å eksponere riktig.

Tor-A
-
Avsluttet konto 26199
1
Jeg pleier å si det så enkelt at ved å velge pluss, plusser man på med lys (bildet blir lysere). Velger man minus, trekker man fra lys (bildet blir mørkere).

Vi med kameraer med elektronisk søker ser dette direkte, og slipper å forholde oss til forvirringen rundt pluss og minus som symboler. ;-)
#8
#8
Henning S. P.
Hva med å la elevene ta "det samme bildet" med forskjellig blender. Ha med litt ting man kan ta bilder av og sette kamera på stativ/stol og justere blender fra størst til minst. Kanksje kjøre to runder - en hvor automatikken styrer lukkertiden og en med konstant lukkertid.

En annen oppgave for blender kan være å sette seg samme to og to å ta portrettbilder av hverandre med passe dybdeskarphet.

Leke med lang lukkertid kan jo være en morsom praktisk oppgave. For eksempel finne en karusell, biler som beveger seg, et eller annet som passer i nærheten av kurslokalet.

Panorering krever litt forståelse av lukkertid og bevegelsesuskarphet og er en fin ting å trene på. Prøve å finne ut hvor lang lukkertid man må ha for å få ønsket effekt samtidig som man ikke vil ha altfor lang.

Generelt er jeg for mest mulig praktisk i kurssammenheng. Da kan man få hjelp av kursholder på konkrete ting man sliter med. Teori kan man lese på egen tid. Hvis du gir de litt å forberede seg på i forkant og også noe å lese etter kurset så får de fleste mye mer ut av selve kurset.

Henning
____________________
http://www.ferieiprovence.no
#9
#9
Jan Helge T.
Gruppeoppgave 3-4 personer:
En oppgave til å bevisstgjøre sammenhengen mellom begrepene lukkertid, blenderåpning og ISO:

Sette kameraet på et stativ, gjøre klart for å ta et bilde i manuell modus.
a) Notere ned lukkertid, blender og ISO når lysmåleren viser at bildet er rett eksponert.
b) En i gruppen halverer lukkertiden, hva må gjøres med blenderåpningen for å komme tilbake til riktig eksponering? Gruppen finner løsningen, og vedkommende utfører og bekrefter. Notere ned i skjemaet.
c) Ny person. Sette blenderåpning tilbake, og vri på ISO knappen. Hvor mye må en vri for at bildet igjen viser riktig eksponering? Notere ned i skjemaet.
d) Ny person. Gå fra ISO 400 til 1600. Hvor mange hele blendertrinn må kompenseres for å få riktig eksponering? Notere ned.

Slik kan en fortsette å generere oppgaver der en varierer én av de tre parameterne, og skriver ned på skjemaet hvilken kompensering én av de to andre må gjøre for å korrigere.

Få frem resultatene på tavla, og sammen snakke om/diskutere sammenhengene - som oppdages relativt fort.
Jan Helge T.
Forsøk på en visuell klargjøringsmodell for barn/ungdom

Alle er enige om at for å få eksponert et bilde trengs det lys. Er det helt mørkt, så ser vi jo ingenting, og det gjør ikke bildebrikken heller.
Spørsmålet blir hvor mye lys trenger vi?
Jo, du trenger på en måte å 'fylle opp' bildebrikken med lys for å få den riktige eksponeringen, - bildet som ikke er for lyst, og ikke er for mørkt.

(Bruke noen tuppervarebokser med forskjellig høyde som bildebrikke.)
Holde opp en av boksene. Dette er en bildebrikke. Denne skal 'fylles' med lys, men jeg bruker vann for å vise. Med en bitteliten tynn stråle, liten blenderåpning) må strålen renne lenge for å fylle opp.
Ved større stråle, større blenderåpning, går det kortere tid for å fylle opp. Faktisk slik at dobbelt så stor stråle bare trenger halvparten av tida.
Tykkelsen på lysstrålen stiller du med blenderåpningen, og tida den skal renne for å fylle opp 'boksen', stiller du med lukkerhastigheten.

Men bildebrikken har enda en dimensjon, følsomhet, ISO. Det er høyden på boksen. Halvert høyde på boksen er lik dobbel følsomhet på brikken, og da trengs det bare halvparten av 'lyset' for å fylle opp boksen. Disse boksene bruker vi når det er lite lys (vann) tilgjengelig, og da er det supert.
Er det mye lys der du tar bildet (mye vann tilgjengelig), kan vi bruke en større boks, en lite følsom bildebrikke med lav ISO.

En bildebrikke kan justeres til mange ulike høyder, og føslomheter. Jo tynnere boksen er, jo skjørere blir den, og derfor foretrekker vi bokser med litt høyde normalt sett. De er litt mer robuste, og det blir litt mer substans i boksen når en i etterkant ønsker å fremkalle bildet, - røre litt rundt i vannet. :-)

Må tas langsomt, og demonstrere med bokser og vann, og stille spørsmål, få svar, slik at sammenhengen oppfattes.
Deretter over på kameraet, og vise i praksis. Se sammenhenger som nevnt i forrige post.
Rebecca K.
Jeg gjør en annen variant av den for å demonstrere at man kan få lik eksponering/lik mengde lys på ulike måter. Fyller da opp en beholder med like stor mengde vann. I ene tilfellet benytter jeg meg av en smal trakt (liten blenderåpning, lang lukkertid) og i det andre tilfellet en avkappet flaske med da stor åpning. Dette er noe jeg viser i begynnelsen før jeg går nærmere inn på de ulike effektene man får av de respektive innstillingene.

Er for øvrig et intensivt 4-timers kurs, så det begrenser seg naturligvis hva man får gjort, men får gjort en god del. Har fått gode tilbakemeldinger så langt, men som tidligere nevnt (og årsak til denne tråden) er at det blir litt kronglete å forstå med mye tallbegreper.

Dere har kommet med flere oppgaveløsninger jeg skal titte nærmere på, (TAKK!) men noen ligner også veldig på de jeg allerede har.

Kanskje er det bare slik at det ER kronglete å få med seg ting i starten...jeg har vel glemt litt hvordan det var....Husker jo blant annet at jeg ergret meg grå over å ikke skjønne et plukk i manuell innstilling, hehe...
Jan Helge T.
1
Rebecca K skrev:

Kanskje er det bare slik at det ER kronglete å få med seg ting i starten...jeg har vel glemt litt hvordan det var....


Ja, inntil den enkelte får en aha-opplevelse og FORSTÅR sammenhengen. Som mentor må en komme tilbake til sammenhengen, om og om igjen, helt til forståelsen er der. Husk, en lærer kan aldri LÆRE noen noe. Læringen skjer inne i hodet på den enkelte. En lærer kan bare legge til rette for at denne prosessen kan finne sted.... :-)
Og ofte er det slik at når en oppdager noe, ser en sammenheng, da kommer forståelsen. Det var bakgrunnen for 'gruppeoppgaven' min. Det er et logisk mønster og sammenheng i det de observerer....
Anders F. R.
Det er nok en grei øvelse du skisserer her, men som gruppeoppgave? Det er da mye bedre at hver deltaker gjør dette på sitt eget fotoapparat. Da får alle gjort alt, og alle lærer litt om å finne ut av innstillingene på sitt eget apparat. Mye mer lærerikt enn å diskutere seg frem til løsningen på et ukjent apparat, spør du meg.

afr.
Jan Helge T.
Det kan hende du har rett, - men det er mange ganger mye læring som skjer når en selv skal formidle noe videre til de andre, og i den småpratingen som ellers ofte oppstår når flere jevnbyrdige arbeider sammen. Det hr jeg erfaring med i et langt liv som lærer fra småskole til universitet.
Kanskje at det optimale ville være at alle gjør oppgaven på eget apparat, men at det arbeides i små grupper, og at det der samarbeides om resultatet, og å fylle ut skjemaet?
Åpne uskalert versjon i eget vindu