Arbeidet til og fra med amatørfotografi siden 1980. Om det finnes noen linjer i min billedtagning (og i de beste stunder - fotografering) må det være i forbindelse med utøvelse av friluftsliv i fjellet, en affinitet i retning av å dokumentere bymiljøer under utenlandsopphold, og familiefotografering med barn i sentrum. På 80-tallet hadde jeg også sans for å arrangere fotografiske situasjoner. Mer om dette når jeg får sving på digitalisering av slides-arkivet mitt. Når det gjelder foto-filosofisk grunnsyn er jeg egentlig altetende. Jeg setter pris på mange typer bilder jeg vanligvis ikke selv tar. Jeg har ingen motforestillinger mot et klisje-bilde om klisjeen er godt fanget. Livet er fullt av gjentakelser over kjent tema - så også i fotografering. Men tar man bilde av elg i solnedgang og Nidarosdomen by night får værsågod bildene være skarpe, godt komponert og ha gode farger. Når det gjelder abstrakte bilder og bilder som aspirerer til noe mer enn ren avbildning, er dette en krevende sjanger som ofte buklander i tvetydighet, brudd på konvensjoner for bruddets egen skyld, og overdreven effektbruk/ etterbehand-ling, eller det motsatte - boblesprekkende minimalisme. Jeg mener et bilde må bedømmes utfra de premisser (hensikten) som ligger til grunn for å ta det. Jeg er derimot skeptisk til bilder og fotografer som skjuler sine premisser for publikum (hva er da vitsen med å vise bildet for andre?) eller lager bilder som trenger mange forklaringer for å bli forståelig. Sistnevnte er et sikkert tegn på at bildet ikke står på egne ben. Når det gjelder billedkritikk prøver jeg å (i) kommentere flere bilder enn jeg selv legger ut, (ii) gi både positive og kritiske karakteristikker, (iii) begrunne min oppfatning, og (iv) evt. gi råd om jeg synes jeg har noe å fare med. Om jeg skal tillate meg å mene noe om billedkritikken slik den fremstår på foto.no (har vært medlem siden desember 2004) så må det være at den litt for ofte ikke innfrir en eller flere av kriteriene ovenfor. Spisset: Kommenteringen synes tidvis å være mer styrt av sosiale behov enn av et bevisst men samtidig åpent billedsyn. Foto.no har en chat-link hvis det er sosiale behov som skal dekkes. I det sivile jobber jeg vitenskapelig på et universitet med internasjonal politikk som forskningsområde.
  • 0
    ''100 Broadway''
    Gunnar Fermann
  • 1
    ''Flat-iron building''
    Gunnar Fermann
  • 0
    ''Rød terning med hull''
    Gunnar Fermann
Åpne uskalert versjon i eget vindu