Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1012863} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
God kontakt med modellen hvilket er det viktigste. Liker plasseringen i bildeflaten og at bakgrunn er lys der model er mørk og mørk der model er belyst.
Neseskyggen er dog ikke etter boka der den kommer i konflikt med leppene. I steden for å flytte lampen hadde jeg fått modellen til å vri ansiktet litt mot høyre. Da hadde hun blitt 'smalt' belyst hvilket hadde medvirket til å gi henne en bredere munn, noe damene ofte setter pris på.
Liker veldig godt at det gror igjen i skyggene under haken da øynene er så bemerkelsesverdig slående.
Derfor savner jeg ikke lyset bakfra som jeg normalt hadde brukt for å separere modellen fra bakgrunnen.
Er dog litt usikker på skyggen i venstre øye, jeg synes den får det øyet til å se større ut enn det andre. Det er enn medvirkende grunn til å vri litt på hodet.
Dag F.
Takk for veldig god tilbakemelding Tor Einar!
Du mener at hun skulle flyttet ansiktet til sin høyre, eller til høyre slik vi ser bildet nå? Altså hennes venstre?
Er enig i at skyggene rundt nesa/øyet ikke er optimale, men skal jeg være helt ærlig, har jeg ikke lagt så veldig merke til det før du nevner det nå. Men da har man nok en ting å prøve å huske på til neste gang.
Tor Einar K.
Mitt forslag var at hun vrir hodet litt mot hennes venstre side(mot høyre for oss som ser mot henne).
Da vil du få det som kalles smal lyssetting. Modellen ser mot lampen og hennes skyggeside er vendt mot kamera. Dette får ansiktet til å se smalere ut, derav navnet.
Nesens skygge vil da være med å danne en trekant under modellens øye(Rembrandt lyssetting). Her har vi flere varianter(open/closed loop), men en hovedregel er at skyggen ikke skal komme i konflikt med leppene( i likhet med at man ikke lar lyktestolper gro ut av hodet på folk).
Jeg legger også merke til at skyggen er nokså hard til å være softboks, du bruker muligens en mindre variant? Uansett står dette godt til det faste blikket hennes.
Hva du velger kommer ann på hvilket uttrykk du ønsker. På Josef Stalin hadde jeg kjørt liten reflektor rett i fleisen mens en brud får den største softboksen:-)
Tor Einar K.
Jeg tittet litt på hjemmesiden din.
Der har du blandt annet brukt Butterfly lyssetting med kraftig oppletting under haken på denne modellen.
NYDELIG!
Dag F.
Stemmer at det ligger flere bilder av henne på nettsiden. Jeg er sånn middels fornøyd med de andre bildene (hun gjorde en kjempejobb, det er min del jeg sikter til), så hun skal tilbake for nye bilder snart.
Gull verdt å ha en modell man kan bruke fra tid til annen og som leverer veldig bra!
Dette bildet er fra samme shoot som de andre, men det ble ikke valgt ut sist, jeg oppdaget det først da jeg gikk igjennom bildene en gang til. Har croppet en del i forhold til slik det egentlig er, og tanken var jo at det skulle bli noe alla Rembrandt, men det ble altså ikke heeelt vellykket.
Bruker en ganske stor softboks, 80x100cm, men hadde den et stykke unna på disse bildene.
Tor Einar K.
Avstanden du har brukt her passer bra for å gi et fast inntrykk av en ledende person i næringslivet. Ta boksen så nærme du kan uten å komme i veien for kamera dersom du ønsker et babyface utrykk.
Jeg synes vel også at damen hadde fortjent en beautydish med hvit flate. Det gir dessuten svært tiltalende catchlights.
Jeg har en Mola DEMI med speedling til Einstein dersom du en gang skulle fotografere på mine kanter.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Neseskyggen er dog ikke etter boka der den kommer i konflikt med leppene. I steden for å flytte lampen hadde jeg fått modellen til å vri ansiktet litt mot høyre. Da hadde hun blitt 'smalt' belyst hvilket hadde medvirket til å gi henne en bredere munn, noe damene ofte setter pris på.
Liker veldig godt at det gror igjen i skyggene under haken da øynene er så bemerkelsesverdig slående.
Derfor savner jeg ikke lyset bakfra som jeg normalt hadde brukt for å separere modellen fra bakgrunnen.
Er dog litt usikker på skyggen i venstre øye, jeg synes den får det øyet til å se større ut enn det andre. Det er enn medvirkende grunn til å vri litt på hodet.
Du mener at hun skulle flyttet ansiktet til sin høyre, eller til høyre slik vi ser bildet nå? Altså hennes venstre?
Er enig i at skyggene rundt nesa/øyet ikke er optimale, men skal jeg være helt ærlig, har jeg ikke lagt så veldig merke til det før du nevner det nå. Men da har man nok en ting å prøve å huske på til neste gang.
Da vil du få det som kalles smal lyssetting. Modellen ser mot lampen og hennes skyggeside er vendt mot kamera. Dette får ansiktet til å se smalere ut, derav navnet.
Nesens skygge vil da være med å danne en trekant under modellens øye(Rembrandt lyssetting). Her har vi flere varianter(open/closed loop), men en hovedregel er at skyggen ikke skal komme i konflikt med leppene( i likhet med at man ikke lar lyktestolper gro ut av hodet på folk).
Jeg legger også merke til at skyggen er nokså hard til å være softboks, du bruker muligens en mindre variant? Uansett står dette godt til det faste blikket hennes.
Hva du velger kommer ann på hvilket uttrykk du ønsker. På Josef Stalin hadde jeg kjørt liten reflektor rett i fleisen mens en brud får den største softboksen:-)
Der har du blandt annet brukt Butterfly lyssetting med kraftig oppletting under haken på denne modellen.
NYDELIG!
Gull verdt å ha en modell man kan bruke fra tid til annen og som leverer veldig bra!
Dette bildet er fra samme shoot som de andre, men det ble ikke valgt ut sist, jeg oppdaget det først da jeg gikk igjennom bildene en gang til. Har croppet en del i forhold til slik det egentlig er, og tanken var jo at det skulle bli noe alla Rembrandt, men det ble altså ikke heeelt vellykket.
Bruker en ganske stor softboks, 80x100cm, men hadde den et stykke unna på disse bildene.
Jeg synes vel også at damen hadde fortjent en beautydish med hvit flate. Det gir dessuten svært tiltalende catchlights.
Jeg har en Mola DEMI med speedling til Einstein dersom du en gang skulle fotografere på mine kanter.