Som deltager i en gruppeomvisning i dette flotte huset en søndag i juli, måtte jeg skynde meg og ta "mine" bilder når ingen av de andre besøkende var tilstedet og forstyrret komposisjonen, noe som ikke var enkelt.
Hadde valgt min utmerkede Tokina 11-16mm f/2.8 p.g.a. vidvinkelen og lysstyrke fordi huset var nokså mørkt innvendig.
For meg var det å få så rette linjer / vinkler / vegger som mulig og å minimere vidvinkelens vanlige fortegning.
Som utpreget landskapsfotograf har jeg aldri før fotografert interiør, men kom sånn nogenlunde fra det (trodde jeg...!). Brukte ikke (har ikke heller!) blits.
AnnetISO 400. Frihånd med monopod og forsiktig bruk av HDR p.g.a. stor forskjell mellom skygge og høylys. Har ikke gjordt noe med 'flare' av CA'en (Tokina 11-16 sin forbannelse!) øverst i høyre hjørnet.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_601496} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
I og for seg OK, men dessverre voldsomt oversaturert'
MVH CA
Olav Bjarte K.
Ifølge denne fotografens profil forteller han oss at han lager fargerike og oversaturerte bilder.
Dette bildet føyer seg derfor inn i hans rekke av fargemettede bilder - som er hans stil og personlige preg.
Jeg kan vise til interiørbilder av internasjonalt anerkjente fotografer som er mer mettede enn bildet det her dreier seg om.
Kommentaren over er derfor like mye et angrep på hans profil, som det er på bildet generelt.
Det er ikke lett for (En annen) amatør å kommentere bildet etter et slikt frontalangrep fra f/64.
Bildets tekniske kvalitet framstår for meg som ypperlig. Det gir en god og sikker innføring i bygningens interiør og atmosfære.
Punktum.
Vennlig hilsen.
Bjarte W.
Jeg liker best v1 her, og forholder meg denne. Fin linjeføring som tar oss med inn i rommet og gir fin dybde. Og når vi er inne på linjene, synes jeg disse er forbausende rette for å være tatt med 11mm. Linjene gir også fine symmetriske flater i sideveggene og tak/gulv. Den åpne døren i enden bryter dette møsteret, og tilfører spenning i bildet. Når det gjelder fargene, så vil jo dette alltid være en smakssak, og kunne kanskje vært justert noe ned. Mulig det hadde gitt samme virkning om du hadde dempet de lyse noe, og dratt opp lyset en anelse i skyggene.
Alt i alt synes jeg begge er flotte bilder, med mange fine detaljer. Hvis jeg skal pirke ville jeg prøvd å klone vekk den lille utstikkeren nede i venstre hjørnet.
- Bjarte
Torbjørn V.
Stusser mer over Olav BK sin kommentar enn over Carsten A sin - som jeg faktisk er enig med. Som interiørbilde er det greit, men heller ikke jeg liker de unaturlige fargene. At man påpeker dette er slett ikke et angrep på profilen til fotografen - og det er slett ikke et frontalangrep fra f64.
Jeg synes også bildet skjemmes noe av det lyse feltet opp til høyre. Hva med å kutte vekk hele den siste stolen + vinduet og gå for en mer kvadratisk versjon? Bare et forslag fra meg.
Mvh Toby
Walter S.
Her var det jo litt av hvert...!
@ Carsten A.: Du har jo selvfølgelig rett i å mene både det ene og det andre når det gjelder fargene mine, og din mening om det, har jo du klart å gi uttrykk for med relativ få ord. Det du imidlertid ikke klarer, er å overholde reglen for bildekritikken som står på forsiden. For, det står det bl.a. under f/64 - denne så ekslusive klubben som du jo tilhører - at,
Sitat: "Det er et krav at alle bildekritikker skal inneholde begrunnelse og være saklige og konstruktive. For å gi kritikker som oppfyller disse kravene må det brukes god tid på hvert bilde slik at kritikken er gjennomtenkt. Bildekritikk kan si noe om innhold, form og budskap. Sett gjerne bildet i perspektiv og sammenheng. Kvalitet på hver enkelt bildekritikk er viktigere enn kvantitet.
Sitat slutt:
Det som du HAR klart, er siste setning i regelverket, nemlig: "...kvalitet på hver enkel bildekritikk er viktigere enn kvantitet". Og skrive en kritikk med hele 9 velvalgte (kvalitet?) ord er jo ikke å sløse med overflødige setninger.
Dernest takker jeg deg for saklig og konstruktiv kritikk. Takk også for inngående analyse om innhold, form og budskap, perspektiv og sammenheng. Takk også for at du har brukt hele 2 sekunder av din dyrebare tid og energi på å dømme mitt bilde rett ned.
@ Olav Bjarte: Takker for at du tok til ordet og sa i fra.
@ Bjarte: Hjertelig takk for fyldig analyse og vennlige ord. Du har så rett. Jeg ble faktisk selv ganske overrasket når jeg skulle til å rette opp linjene etter brennvidden på 11mm. Anstrengte meg selvfølgelig å holde objektivet så vannrett som mulig under fotograferingen, så det gikk bra. Kjekt objektiv, denne Tokina 11-16. Lyssterk og solid bygget.
Når det gjelder å dempe høylysene og samtidig lyse opp skyggene enda mer så ville jeg unngå FOR mye av det (jeg har jo dratt LITT i spakene) fordi man da mister denne utpregede "innebilde"-følelse. Når alle valørene blir for like så mister man stemningen. Dessuten er jeg tilhenger av nok kontrast.
@ Torbjørn: Takker for forslaget ditt om å beskjære på høyre siden. Du byr i hvertfall på litt konstruktiv kritikk.
Mvh,
Walter
Harald G.
Det var da voldsomt som det tok av her da.
Min første reaksjon på bildet er at det er et varmt og godt bilde å se på. Dette blir vel litt som en maler eller karikatur tegner som prøver å dra frem det vesentlige i det man ser.F.eks lage en større nese enn den er etc. At det er smørt litt på her plager ikke meg nevneverdig. Jewg har selv fått en del dumme kommentarer som at sneen har rødskjær. Ja hvilken annen farve har sneen enn rødaktig når den belyses av en rød aftensol
Vinduene skaper jo endel kjendte problemer med ktaftig lys inn i et dunkelt romm. Elklers er det viktig at vi holder en hyggelig tone her ellers blir det fort en utrivelig plass å være. Kommentarer og svar må være høfflige og holde en god tone. Ellers ser jeg jo at Carsten heller ikke sparer på farvene så man får trå varsomt....
Kaffe kurrer gruff sier jeg.
Mvh
Harald Gjeholm
Torbjørn V.
Ali kaffe, da?;-)
Mvh Toby
Walter S.
Hei Harald!
Hyggelig at du stakk innom her og tok deg tid til å skrive din kommentar også. Takker for innsyn i et vanskelig tema, velvalgte og kloke ord, kombinert med diplomatisk kløkt!
Mvh,
Walter
P.S.: Legger snart ut en ny versjon #3 med små endringer i forhåpentligvis riktig retning.
Harald G.
Det blir spennende å se. I mellomtiden skal jeg lære meg bedre rettskrining i mine kommentarer.
Avsluttet .
Hei Walter,
Synes dette var et fint interiørbilde, og vellykket med tanke på perspektivkontroll. Liker også hvordan bordet er plassert i det gyldne snitt, og hvordan linjene i gulvet og langs vinduskarmene leder blikket innover i bildet. På min kalibrerte Imac-skjerm synes jeg ikke fargene er overmetted, kanskje med et bittelite unntak for det røde på stolen og sofaen til venstre.
Dybdeskarphet (og skarphet forøvrig) er velegnet. Liker også valg av kontraster og toneomfang (hvitt/svartpunkt)
Synes versjon tre er den beste, da du fikk fjernet det blåe feltet oppe til høyre.
Om jeg skulle driste meg til endringsforslag, synes jeg kanskje at bildet er en anelse blått (synes særlig i høyre kant av teppet). Litt sak og behag, men kanskje jeg ville varmet opp hvitbalansen en smule. Da får du også litt mer spenst i grønnfargene, og kanskje også lysnet nedre del av mellomtonene en bitteliten anelse for å hente frem litt mer detaljer i skyggene.
Sender deg en kjapt justert variant av bildet ditt, så er det lettere å se hva jeg mener.
Mvh Jens :)
Walter S.
Hei Jens, og takk for grundig analyse, inngående beskrivelse og positiv vinkling av din kritikk. Setter pris på din kommentar og også for tilsendt variant med lysere / gulere grunntone.
Blåtonen som er noe fremtredende her skyldes nok først og fremst at vinduene på høyre siden, hvor mesteparten av lyset som treffer interiøret kommer i fra, ligger ut mot nord (skyggesiden). Bildene av interiøret jeg har tatt fra sørssiden av huset er en del varmere i koloritten.
Akkurat dette gir meg en nesten umulig oppgave / hodepine / avgjørelse å ta. Skal man være tro mot lyset (noe kalder på skyggesiden og noe varmere på solsiden) eller skal man tilstrebe en mere "nøytral" fargetone og dermed egentlig forandre på det som øyet ser - der og da?
Er meget i tvil akkurat der.
Takk igjen, Jens for at du tok deg tid til å bearbeide en ny tilsend versjon. Jeg får gå litt i tenkeboksen.
:o)
Mvh,
Walter
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
MVH CA
Dette bildet føyer seg derfor inn i hans rekke av fargemettede bilder - som er hans stil og personlige preg.
Jeg kan vise til interiørbilder av internasjonalt anerkjente fotografer som er mer mettede enn bildet det her dreier seg om.
Kommentaren over er derfor like mye et angrep på hans profil, som det er på bildet generelt.
Det er ikke lett for (En annen) amatør å kommentere bildet etter et slikt frontalangrep fra f/64.
Bildets tekniske kvalitet framstår for meg som ypperlig. Det gir en god og sikker innføring i bygningens interiør og atmosfære.
Punktum.
Vennlig hilsen.
Alt i alt synes jeg begge er flotte bilder, med mange fine detaljer. Hvis jeg skal pirke ville jeg prøvd å klone vekk den lille utstikkeren nede i venstre hjørnet.
- Bjarte
Jeg synes også bildet skjemmes noe av det lyse feltet opp til høyre. Hva med å kutte vekk hele den siste stolen + vinduet og gå for en mer kvadratisk versjon? Bare et forslag fra meg.
Mvh Toby
@ Carsten A.: Du har jo selvfølgelig rett i å mene både det ene og det andre når det gjelder fargene mine, og din mening om det, har jo du klart å gi uttrykk for med relativ få ord. Det du imidlertid ikke klarer, er å overholde reglen for bildekritikken som står på forsiden. For, det står det bl.a. under f/64 - denne så ekslusive klubben som du jo tilhører - at,
Sitat: "Det er et krav at alle bildekritikker skal inneholde begrunnelse og være saklige og konstruktive. For å gi kritikker som oppfyller disse kravene må det brukes god tid på hvert bilde slik at kritikken er gjennomtenkt. Bildekritikk kan si noe om innhold, form og budskap. Sett gjerne bildet i perspektiv og sammenheng. Kvalitet på hver enkelt bildekritikk er viktigere enn kvantitet.
Sitat slutt:
Det som du HAR klart, er siste setning i regelverket, nemlig: "...kvalitet på hver enkel bildekritikk er viktigere enn kvantitet". Og skrive en kritikk med hele 9 velvalgte (kvalitet?) ord er jo ikke å sløse med overflødige setninger.
Dernest takker jeg deg for saklig og konstruktiv kritikk. Takk også for inngående analyse om innhold, form og budskap, perspektiv og sammenheng. Takk også for at du har brukt hele 2 sekunder av din dyrebare tid og energi på å dømme mitt bilde rett ned.
@ Olav Bjarte: Takker for at du tok til ordet og sa i fra.
@ Bjarte: Hjertelig takk for fyldig analyse og vennlige ord. Du har så rett. Jeg ble faktisk selv ganske overrasket når jeg skulle til å rette opp linjene etter brennvidden på 11mm. Anstrengte meg selvfølgelig å holde objektivet så vannrett som mulig under fotograferingen, så det gikk bra. Kjekt objektiv, denne Tokina 11-16. Lyssterk og solid bygget.
Når det gjelder å dempe høylysene og samtidig lyse opp skyggene enda mer så ville jeg unngå FOR mye av det (jeg har jo dratt LITT i spakene) fordi man da mister denne utpregede "innebilde"-følelse. Når alle valørene blir for like så mister man stemningen. Dessuten er jeg tilhenger av nok kontrast.
@ Torbjørn: Takker for forslaget ditt om å beskjære på høyre siden. Du byr i hvertfall på litt konstruktiv kritikk.
Mvh,
Walter
Min første reaksjon på bildet er at det er et varmt og godt bilde å se på. Dette blir vel litt som en maler eller karikatur tegner som prøver å dra frem det vesentlige i det man ser.F.eks lage en større nese enn den er etc. At det er smørt litt på her plager ikke meg nevneverdig. Jewg har selv fått en del dumme kommentarer som at sneen har rødskjær. Ja hvilken annen farve har sneen enn rødaktig når den belyses av en rød aftensol
Vinduene skaper jo endel kjendte problemer med ktaftig lys inn i et dunkelt romm. Elklers er det viktig at vi holder en hyggelig tone her ellers blir det fort en utrivelig plass å være. Kommentarer og svar må være høfflige og holde en god tone. Ellers ser jeg jo at Carsten heller ikke sparer på farvene så man får trå varsomt....
Kaffe kurrer gruff sier jeg.
Mvh
Harald Gjeholm
Mvh Toby
Hyggelig at du stakk innom her og tok deg tid til å skrive din kommentar også. Takker for innsyn i et vanskelig tema, velvalgte og kloke ord, kombinert med diplomatisk kløkt!
Mvh,
Walter
P.S.: Legger snart ut en ny versjon #3 med små endringer i forhåpentligvis riktig retning.
Synes dette var et fint interiørbilde, og vellykket med tanke på perspektivkontroll. Liker også hvordan bordet er plassert i det gyldne snitt, og hvordan linjene i gulvet og langs vinduskarmene leder blikket innover i bildet. På min kalibrerte Imac-skjerm synes jeg ikke fargene er overmetted, kanskje med et bittelite unntak for det røde på stolen og sofaen til venstre.
Dybdeskarphet (og skarphet forøvrig) er velegnet. Liker også valg av kontraster og toneomfang (hvitt/svartpunkt)
Synes versjon tre er den beste, da du fikk fjernet det blåe feltet oppe til høyre.
Om jeg skulle driste meg til endringsforslag, synes jeg kanskje at bildet er en anelse blått (synes særlig i høyre kant av teppet). Litt sak og behag, men kanskje jeg ville varmet opp hvitbalansen en smule. Da får du også litt mer spenst i grønnfargene, og kanskje også lysnet nedre del av mellomtonene en bitteliten anelse for å hente frem litt mer detaljer i skyggene.
Sender deg en kjapt justert variant av bildet ditt, så er det lettere å se hva jeg mener.
Mvh Jens :)
Blåtonen som er noe fremtredende her skyldes nok først og fremst at vinduene på høyre siden, hvor mesteparten av lyset som treffer interiøret kommer i fra, ligger ut mot nord (skyggesiden). Bildene av interiøret jeg har tatt fra sørssiden av huset er en del varmere i koloritten.
Akkurat dette gir meg en nesten umulig oppgave / hodepine / avgjørelse å ta. Skal man være tro mot lyset (noe kalder på skyggesiden og noe varmere på solsiden) eller skal man tilstrebe en mere "nøytral" fargetone og dermed egentlig forandre på det som øyet ser - der og da?
Er meget i tvil akkurat der.
Takk igjen, Jens for at du tok deg tid til å bearbeide en ny tilsend versjon. Jeg får gå litt i tenkeboksen.
:o)
Mvh,
Walter