Kumi, Uganda, 2001. Han skulle ha gått på skole, men etter at foreldrene hans døde av AIDS har han måttet arbeide for å overleve. Mer enn 13 millioner barn i Afrika er foreldreløse som følge av AIDS-katastrofen.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_17170} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ikke det beste bildet fra deg, Morten, men det funker.
::Haiman::
morten h.
takk for kommentaren. setter selvfølgelig pris på enhver reaksjon, men det hadde vært enda mer interessant for meg (og kanskje for andre) å få vite litt mer om hvorfor noen synes at et bilde ikke er bra, eller at ''det funker''.
ett av de første, og viktigste, skrittene på veien til å bli en brukbar fotograf er bevisstgjøring, både til sitt eget og andres bildespråk. denne bevisstgjøringen styrkes gjerne gjennom å forsøke å formulere hva man liker og ikke liker ved sine egne og andres bilder.
Avsluttet .
Enda et tøft bilde , men jeg ville kansje sett deg flytte deg litt mot venstre rett fram . Det er et forslag ...
Dag T.
De beste bildene dine (etter min mening) har alle sammen et blikk som sier utrolig mye.
Dette bildet funker greit for meg, men ikke mer. Det inneholder en del virkemidler som grenser mot klisjéer, den tomme stolen, den tørre ufruktbare jorda og blikket som vender ut av bildet og indikerer ønsket om å være et annet sted og i motsatt retning av stolen. Litt lettvindt komposisjon kanskje?
Kombinasjonen av dette med manglende sterkt blikk, en svært klassisk flatebruk og det faktum at ingenting bryter bildekanten gir et mer distansert inntrykk enn de andre bildene dine. Ingenting skjer. Stillhet kunne vært greit nok, men er ikke strekt nok tilstede her...
Hege Helen R.
Er enig i at dette ikke er like sterkt som de tidligere bildene, men det er et flott bilde. Om noe trekker det ned så må det være at bildet kanskje ikke formidler budskapet klart nok.
Hilsen Hege
Jan Rune B.
Det som har gjort mest inntrykk i flere av bildene dine er et tydelig blikk, som ofte ser tilbake på tilskueren, dette kan ofte, spesielt i nærbilder bli såpass intenst og direkte at man nesten føler at de ser anklagende tilbake på oss som betraktere i den vestlige verden. Bildene blir på denne måten klare og direkte, også pga miljøet og detaljene i bildene. Jeg synes av og til at bildene minner litt om enkelte av situasjonsportrettene til f.eks. Anders Beer Wilse, selv om hans bilder er mer oppstilte.
Uansett er det bilder som gjør inntrykk og huskes i mengden av meningsløse visuelle inntrykk som vi omgir oss med.
JRB ::)
Carl Martin N.
En tom stol, et ensomt barn. Veldig sterkt!
Lise B.
Litt for lettvint symbolikk, men kompositorisk irriterende ypperlig.
morten h.
takk for kommentarer. er på mange måter enig i at symbolikken er litt for enkel her, men det var nå en gang slik det så ut, og muligheten for å vise litt av boscoes verden på en relativt nøyaktig måte avgjorde.
av og til er det nødvendig å bruke litt enkle virkemidler for å bli sett i den enorme strømmen av visuell påvirkning vi utsettes for. håper bare det ikke er vulgært..
det at ingenting bryter bildekanten plager meg ikke. liker ikke å amputere ting i utrengsmål. ikke noe særlig trendy, kanskje, men..
Sophie S.
Hei! Nå er ENDELIG www.hvaal.com oppe igjen. Det betyr at boken kan bestilles fra siten, eller fra bok@hvaal.com . Dessuten ligger den nå på online salg hos www.tronsmo.no . Husk at pengene går til en god sak!
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
::Haiman::
ett av de første, og viktigste, skrittene på veien til å bli en brukbar fotograf er bevisstgjøring, både til sitt eget og andres bildespråk. denne bevisstgjøringen styrkes gjerne gjennom å forsøke å formulere hva man liker og ikke liker ved sine egne og andres bilder.
Dette bildet funker greit for meg, men ikke mer. Det inneholder en del virkemidler som grenser mot klisjéer, den tomme stolen, den tørre ufruktbare jorda og blikket som vender ut av bildet og indikerer ønsket om å være et annet sted og i motsatt retning av stolen. Litt lettvindt komposisjon kanskje?
Kombinasjonen av dette med manglende sterkt blikk, en svært klassisk flatebruk og det faktum at ingenting bryter bildekanten gir et mer distansert inntrykk enn de andre bildene dine. Ingenting skjer. Stillhet kunne vært greit nok, men er ikke strekt nok tilstede her...
Hilsen Hege
Uansett er det bilder som gjør inntrykk og huskes i mengden av meningsløse visuelle inntrykk som vi omgir oss med.
JRB ::)
av og til er det nødvendig å bruke litt enkle virkemidler for å bli sett i den enorme strømmen av visuell påvirkning vi utsettes for. håper bare det ikke er vulgært..
det at ingenting bryter bildekanten plager meg ikke. liker ikke å amputere ting i utrengsmål. ikke noe særlig trendy, kanskje, men..