Mankind of distruction
Bildet er besvarelse til en oppgave : kunsthistorie, nyhetsaktualitet og inkludere oppgaveløseren. Så da valgte jeg et foto som har inspirert meg sterkt, av soldaten som faller i det han blir skutt under spanskekrigen. Jeg satte megselv inn som ActionHero som avslører mysteriet om hvem som skjøt soldaten. Samtidig ville jeg rette lyset mot USA som jo er aktiv på krigsfronten i dagen nyhetsbilde, og har opplevd store tap selv i å ha mistet de to tårn på bildet og dets daglige brukere, og den synkende Frihetsgudinne som symbol/advarsel om hva framtiden kan bringe for oss alle.
Rent innholdsmessig, komposisjon og sammensetningens idé er jeg fornøyd med. Det tekniske photoshop arbeidet måtte gå litt fort, så der er det nok forbedringsrom. Krevde endel prøv-feil å få konetheten til å matche Capas bilde i størst mulig grad, ville ikke legge mere kornighet i Capas bilde, så kun ActionHeroen og ting bak ham er gjort kornige.
Bildet inngår i albumet Skoleoppgaver - Diverse kortere og lengre oppgaver jeg har på min 2 årige fotografutdanning.
Utstyr
  • Nikon D3
  • Sigma 17-35
  • Blender-
  • Nei
  • AnnetTok endel bilder av megselv med kameraet plassert høyere enn jeg er, for det måtte se ut som jeg befant meg på lavere punkt enn betrakteren av bildet, for at jeg skal se realistisk ut i bildet. Måtte også anslå hvor jeg pekte mest mulig mot soldaten.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_490979} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (5)
Erik J.
Rart at det er helt stille om dette bildet. Jeg reagerer sterkt mot å bruke Capas bilde direkte i en egen "konstruksjon". Ideen er forsåvidt god, men symbolbruken reiser heftige spørsmål vedr. propaganda. Det kan være nyttig i øvelsessammenheng å etterligne/ kopiere mestere, men mitt krav vil være at alt må baseres på egne opptak.
Nandor T.
Hei, det kan hende jeg ikke var tydelig nok om beskrivelsen av oppgaven, i allefall slik jeg tolket oppgaven: man skulle manipulere seg inn i et bilde, og resultatet måtte ha både kunsthistoriske og nyhetsreferanser. Derfor brukte jeg Capas bilde som utgangspunkt, og naturligvis er det noe av det første jeg opplyste om i teksten, så det skulle være HELT klart at det ikke er jeg som har tatt "forgrunnen" i bildet.

Jeg tror, mulig jeg tar feil, at det er såpass mange "ømme" punkter dette bildet berører, at folk kanskje velger å la være å engasjere seg i det, kanskje derfor det ikke har blitt kommentert før deg, Erik.
Takker for din konstruktive kritikk!
Ole A. V.
Jeg synes symbolbruken er ganske sprikende, det er forsøkt å få med for mange ytringer i samme bildet uten at noen av dem kommer særlig frem, og sammenhengen er uklar. Capas lojalistsoldat er et velkjent bilde som kan dra frem massevis av ulike betydninger om alt fra hva krigen dengang handlet om til ekthetsdiskusjonen som har vært rundt bilde. Hva har din hensikt vært med å bruke akkurat dette bildet i collagen?

Sånn løsningsmessig skjønner jeg ikke hvorfor du forsøker å tilpasse bakgrunnen til Capas lojalistsoldat samtidig som det er så tydelig at bildet er en collage. Er det ment å være en tydelig collage eller en overbevisende manipulasjon? Her synes jeg det er et sted midt i mellom .
Fred S.
Jeg har lyst å bruke sterkere uttrykk, men jeg nøyer meg med et "uff" siden det er så mange sarte sjeler på dotten. Men dette ser langt fra bra ut. For det første er det å bruke Capas bilde i en "setting" som dette nærmest en fotografisk helligbrøde, for det andre er manipulasjonen såpass hjelpeløs at det bare forsterker følelsen av overtramp. Muskelmannen med maskinpistolen blir ufrivillig komisk, han sikter forresten i en helt annen retning enn mot frihetskjemperen, og en synkende frihetsgudinne er en temmlig forslitt symbolbruk.
På toppen av det hele har du en tittel som ikke gir mening i det hele tatt. Jeg synes det er helt ok å bruke engelske titler, men da må en beherske engelsk, både mht ordbetydning og rettskriving.

fred s
Nandor T.
Hehe, ja her kom det litt. Jeg håpet på det.
Fred, engelsk kan jeg, vokst opp m venner fra USA så jeg snakker flytende amerikansk, og ser vel egentlig ikke helt hva du sikter til, men mulig du ikke oppfattet dobbeltbetydningen av det første sammensatte ordet. Så egentlig tillel kunne vært: Mankind - kind/spieces of destruction, altså er meningen det samme som bildet er ment å understreke - mennesket er en destruktiv art. Aha nå ser jeg at jeg har skrevet en i istedet for en e i destruction. Ja ok, den ser jeg.

Jeg elsker å få slike reaksjoner som din, Fred, for jeg nekter å føye meg etter forventninger, regler osv. som visse kretser forsøker å påtvinge, i dette tilfellet, fotokunsten, ref din betegnelse av collagen/bildet mitt ("fotografisk helligbrøde"). Så det er moro å se at noen reagerer på, og synes det er upassende at jeg bruker Capas bilde i en TYDELIG collage. Viktig for meg, at det på ingen måte skulle synes at jeg har forsøkt å skape et totalt autentisk bilde, men heller bruke symboler. Kanskje det ble støtende for noen? Du sier jeg (actionhelten) peker feil vei, ja det stemmer, men du forsto hvor jeg skulle peke, det mener jeg er det viktige, for da forsto du jo bildet.

Ole: Jeg valgte Capas bilde fordi jeg liker det veldig godt, det er vel hovedgrunnen, pluss at det fyller kriteriet om kunsthistorisk tilknytning. Bildet er ikke ment å være en troverdig autentisk manipulasjon, det hadde blitt meningen om jeg hadde hatt tid nok til det, men jeg siktet på en enkel/rask manipulasjon, fordi bildet er såpass stappet m symbolbruk at det ikke strengt tatt krever fotografisk kvalitet på sammenføyningene.

Takker for konstruktive kommentarer!
:-)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu