Romjulsnatt
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNattbilder
  • Lastet opp
  • Visninger382
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_442885} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (23)
Are-Martin S.
Dette var en herlig eksponering, jeg synes det sitter som et skudd. En nydelig skarphet hvor detaljer og korning i snø er med på å gi liv til et motiv som egentlig er noe "dødt."

Jeg synes du har lykkes godt i å få fram dynamikken i motivet. På min skjerm er detaljene i den sterkt lyssatte kirken ikke utbrent, samtidig om de mørkeste detaljene lar seg gjengi. Dette er ikke så lett å få til.

Komposisjonen liker jeg også. Å ta med de snøkledte trærne gir en trolsk stemning. Det er en fin ro over bildet, noe også den urørte snøen er med på å understreke.

Prikken over I'en er selvfølgelig det lille korset som opplyses av rød bakgrunn.
Kjell Sigurd S.
Hyggelig å se noe fra deg igjen. "Postkort" var det første som slo meg, før jeg ble oppmerksom på det lille korset der nede. En fin detalj som hever bildet, men som uheldigvis må slåss litt med oppmerksomheten med de lyssatte grene til venstre. Kanskje en beskjæring inn fra vest er en ide. Ellers er det vel ikke så mye å utsette på dette. Pent og med det lille ekstra.

Godt nytt år forresten.

KS
Venche J.
Long time noe see Odd Tore. Flott at du er tilbake.

Nydelig eksponering i en flott komposisjon og stemningen er til å ta og føle på.
Tanum Kirke?
Flott fra deg.
Wenche.
Edmund M.
Det var på tide med et fotografi fra din hånd igjen! Her har du gjort et grundig og godt fotografisk arbeide, både håndverksmessig og med hensyn til formidling av visuelt budskap. Blitsen gir akkurat det lille lyset som skal til for å balansere snøflaten i forgrunnen mot snøen videre bakover i bildet. Selv om det nesten ikke er farger i bildet, vitner fotografiet om god innsikt av fargebruk og fargebehandling. Eksponeringen sitter, og komposisjonen likeså. Det lille korset utgjør mye mindre enn en promille av bildeflaten. Likevel blir det et tydelig blikkfang, der det ligger i silhuett mot det røde lyset. Korset er jo et sterkt symbol i vår kultur, og i disse omgivelsene hører det jo så absolutt til. Et gjennomtenkt og glimrende fotografi.
Mvh. Edmund M.
Anne Gunn P.
Hei, dette var bare flott! Lys, stemning, og det orange lyset i forgrunnen, spesielt og stemningsfullt!
Ikke mer å si!
Mvh Anne Gunn
Avsluttet .
Den lille utgaven "tumbernailen" fenget ikke mye, men endret seg dramatisk ved åpning av bildet, og må henge meg på kommentarene til Edmund når det gjelder evalueringen her. Det er dekkende og ingen grunn til å gjenta. En honnør for gjennomført godt arbeide.
Odd Eirik S.
Det meste er sagt. Dette var et meget flott motiv. Særdeles godt eksponert og en flott komposisjon.
Mvh OddES
Bela D.
Hei Odd Tore
Perfeksjon i minste detalje. Et varemerke.
En stjerne å trakte etter.
mvh
Odd
Ivan H.
Hei,

Har vel kanskje ikke så mye å tilføye, men liker snøen i trærne, som fyller de ut. Hadde blitt nakent uten. Lyset og korset i forgrunnen er motivet her, noe som kommer godt frem.
Jeg er usikker på lyset i trærne til venstre, synes det varme lyset på graven er nok.
Så er der noen reflekser i forgrunn (hvite prikker) som jeg hadde fjernet, men kanskje du ser noe i de. Så ville jeg kanskje senket litt av det hvite lyset på graven, slik at det naturlige lyset ble enda mer isolert av mørket.

Ellers fin komposisjon og bildet gir fra seg en fin stemning.

Et spørsmål, til deg og andre; trenger greinene som kommer inn fra høyre være med? Gir de noe til bildet?

Mvh
Ivan
Odd Tore S.
Takk for nærmest overstrømmende positive tilbakemeldinger!
Det er riktig at jeg har hatt en lang pause fra dotten nå. Det kommer av at jeg ikke har funnet meg til rette med dagens opplegg med bildekritikk i tre "klasser" i tillegg til galleriet.
Jeg synes at dotten har blitt svært uoversiktlig, egentlig uten grunn når man ser på status i dag.
Er man på kritikken, får man også tåle både positiv og negativ kritikk uten at den skal fingraderes.
Det viktigste er at kritikken er ærlig og konstruktiv.
Det er like viktig at den som får kritikken også gir tilbakemelding. Det er interessant å gi kritikk, men det koster også, og det er nokså begrenset hvor mye tid jeg vil legge ned i det om det ikke kommer respons fra fotografen. Spesielt i forhold til hva fotografen selv hadde i tankene da bildet ble laget.
Jeg kommer tilbake med respons på fotokommentarene til bildet litt senere. Nå vil jeg bare si at det er tatt opp mange forhold som jeg også vurderte da jeg la bildet ut.
Odd Tore
Lars-Anders M.
Her har du ett perfekt bilde.
Lys og komp er meget bra, spesielt lyset på korset i snøen.
Mvh
LAM
Bela D.
Hei Odd Tore.
Har et teknisk spørsmål.
Jeg ser en liten, men skarp skygge bak nærmeste gravstøtte. Brukte du en egen lyskilde for å lyse opp forgrund? Jeg var der engang i høst og mener det var forferdelig mørkt der du må ha stått. Jeg ser du ikke brukte blits. Eller er det satt opp noe lys der?
mvh
Odd
Jan-Vidar B.
Dette er veldig bra, for meg er det det lille korse i det orange lyset som setter prikken over ién på dette bilde. Syns du har full kontroll på eksponeringen og skarpheten sitter som et skudd:)
Kyrre M.
Hei Odd Tore.
Jeg ser at du har fått mye respons her. Men hiver meg på. Liker balansen mellom blitz og eksisterende lys, og at det er tegning i alle overflatene. Forgrunnen uten spor av besøk kan sette tankene i sving selv uten korset. Fin detalj.
Blir ikke fortrolig med det gule lyset på trærne til venstre.
Til Ivan: Jeg mener det hadde blitt for trangt i venstre billedkant dersom man hadde beskjært greinene.
mvh Kyrre
Ivan H.
Tenkte ikke på kutt, men kloning.

Ivan.
Odd Tore S.
Takk for flere kommentarer.
Belysningnen her var to flomlys med litt forskjellig fargetemperatur, natrium gatebelysning med gult lys, halvmåne bakfra og diode hodelykt.
Bildet er eksponert slik at lyseste parti på veggen akkurat ikke er utbrent.
Hodelykten (holdt løst i en hånd og beveget under eksponeringen) ble brukt til å lyse opp forgrunnen. Dette er et mørkt område av kirkegården. Det var vanskelig å oppnå jevn belysning.
Bortsett fra at en sterk blåhvit gatelampe og navnet på nærmeste gravstøtte er klonet vekk, er det ikke gjort forandringer i råopptakets innhold. Jeg har en ganske sterk motvilje mot å gjøre forandringer.
Likevel vurderte jeg å klone vekk greinene i høyre kant samtidig med gatelampen, og å fjerne gulfargen fra trærne. Siden de på en måte gjentar fargen rundt lyset, lot jeg det siste være.
Refleksene i snøen ville jeg ha med. I -15 oC og måneskinn var det mange flere reflekser der enn de som kom på bildet. Problemet er kanskje at det ble for få reflekser, og at de forstyrrer heller enn å vise iskald nysnø.
Jeg ser også poenget med å la graven være mørkere. Dette var den eneste grå gravsteinen i nærområdet.
Klart at det er lyset med kors som er det egentlige motivet her, og resten er nærmest bakgrunn. I ettertid ser jeg at noen ekstra inngrep ikke hadde hatt betydning for bildets autentitet.
Den opprinnelige idéen var å ta bildet tidligere mens det var flere lys, men da snødde og blåste det så mye at det hele tiden ble dråper på frontelementet til objektivet, og hele lufta fikk den samme gulfargen som trærne til venstre har.
Odd Tore
Erik K.
Et vakkert og fredfylt bilde hvor eksponeringen sitter som den skall.
Jeg ville kuttet trærne med gulfarge, disse synest jeg er litt rotete og konkurrere med korset.
Hvorfor er teksten på stenen fjernet. Ville ikke tanken bak korset og lyset kommet bedre frem om teksten var beholt. Skulle steinen anonymiseres ville jeg også fjernet årstallet.
Men igjen takk for et severdig og dyktig gjennomført bilde.

Mvh Erik
Odd Tore S.
Teksten på gravsteinen som var synlig på bildet var bare et etternavn. Siden bildet også ble sendt inn til lokalpressen ville jeg ikke ha med navnet.
Angående greinene begynner jeg å bli enig.
Det er fint å få slike innspill fra dere som bare ser bildet uten å være belastet med at dere også vet hvordan det ser ut i virkeligheten på stedet.
Odd Tore
Eva K T.
Vakkert bilde av kirken, likte godt opplysningen av kirken og trærne, bra komposisjon, bra jobbet :-)
John H.
Hei
Meget bra i alle detaljer. Det kjølige blå lyset gjør dette meget severdig. Innslaget av varmt lys skaper spenning. Spesielt rundt korset. Kirkebygg er jo spennende å ta bilder av. Det er bygg med sjel og som oftest spennende arkitektur. Godt jobbet både under eksponering, lyssetting og etterbehandling. Jeg liker selv å ta bilder av kirker og har lagt ut et par. Senest i dag.Ser forslag om kutt til venstre, men er usikker på om jeg er enig i det.
John
Odd Tore S.
Takk til dere to siste også for kommentarene.
Nei, jeg vil ikke kutte greinene, det vil etter min mening ødelegge balansen i bildet. Men jeg vil fjerne fargen fra de som er gulfarget.
Odd Tore
Edmund M.
Fjerne fargene? Det er selvsagt ditt fotografi. Jeg synes derimot fargene hører med, da de danner et triangel med lyset bak korset og rødfargen på tårnet. Dessuten aner jeg litt mer spenning og mystikk med disse fargene. Et fotografi bør etter min mening ikke bli for glatt og polert. Litt motstand skal man vel ha? :o)
Edmund M.
Odd Tore S.
Jeg tor at lyset og korset ville stå tydeligere frem da. Men det vet jeg ikke før jeg har prøvd, og jeg har ikke prøvd enda.
Odd Tore
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu