øver meg på s/h fotografering så setter pris på kritikk.
Føler at bildet gir meg noe, uten at jeg kan sette fingeren på hva.
Utstyr
  • 50D
  • 50mm 1,8
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger288
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_359136} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (13)
Chr. G.
Nei, dette ble alt for knusnerikst. Uttrykk og motiv fungerer, men jeg savner et aldri så lite snev av en bevisst form/komposisjon.
Avsluttet .
Hei
Du skriver at bilde gir deg noe og da er mye av hensikten oppnådd, Men for meg ble det noe uklart hva dette er eller skal uttrykke
Ivan H.
Takk for tilbakemeldingene.

"men jeg savner et aldri så lite snev av en bevisst form/komposisjon"
- kan du utdype det mer?

Når det gjelder for/komposisjon, tenker jeg rette linjer (by/industri) i kontrast til det motsatte (naturen).
Når det gjelder komposisjon er jeg tålig fornøyd, men etter å ha sett noen dager på bildet (før jeg la det ut), ville jeg hatt hjørnet på glasset lenger ned og inn i bildeflaten. Hvis motivet er der enda, skal jeg gjøre en nytt og bedre forsøk påp akkuratt den biten. Men vil gjerne at du utdyper deg mer slik at jeg kanskje kan lære noe av dine taker pg idèr.

Ivar; har vel røpet litt av mine taker over ang motivet. Men om du bildet ikke gir deg noe, er også det en god tilbakemelding for meg.

Hilsen
Ivan Holmedal
Geir A. G.
Hei, når du sier bildet gir deg noe selv, så skal jeg slett ikke avfeie det. Men ut fra mitt sikkert alt for lite vidsynte ståsted, blir dette, selv med forklaringen du gir, fortsatt bare et uskarpt og overeksponert bilde av noen trær tatt ut gjennom et møkkete bilvindu eller noe sånt.
Eli B.
Hei, dette bildet likte jeg, og nå har jeg sittet og sett på det en stund og lurt på hvorfor jeg liker det? For det første tror jeg ikke bildet er tilfeldig tatt, jeg tror at du har tenkt komposisjon, hovedmotivet som er trærne er rammet inn av gardinene på den ene siden, og litt av bakketoppen på den andre siden. Det er en regnfull dag, og tristheten som blir uttrykt i trærnes monotone grener gjør bildet spennende, det kommer frem en følelse. Bildet har et innhold, triste trær, bildet har former uttrykt firkantede, gardin og vindu, noe buet med bakken, for meg sitter komposisjonen, selv om den sikkert spriker fra det vanlige. Vel, bildet vekker følelser, og da er bildet bra. Til slutt kanskje hadde jeg beskjært det noe i høyre bildekant for å få bort de kvistene som går inn mot venstre, når alle de andre på en måte går mot høyre.

mvh Eli
Geir Roger S.
Hei,

Joda, bildet vekker i alle fall noen følelser, i alle fall hos meg. Jeg får en følelse av å være en tilskuer som betrakter en vill og skremmende tilværelse (mørke trær med utfoldende forgreninger) fra et trygt, lukket sted bak muren. Her kan fantasien løpe.

Jeg har også på følelsen at du kan gjøre det bedre, og vil følge spent med om du går videre med en slik serie.

Mvh GeiR :)
Ivan H.
Takk for de siste tilbakemeldingene.

Geir; uskarpet er selvpåskylt og pga det skitne vinduet som støttet seg inntil en mur. Jeg har sett bildet på 4 forskjellige skjermer etter at jeg la det ut. På den ene virket det overeksponert, på den andre var det for grått og de to siste slik jeg ønsket det i utgangspunktet. så jeg ser litt relativt på "overeksponeringen". Synd du ikke fikk noe ut av bildet. Men "enklere" motiv er nok bedre å forstå seg på.

Eli; Kjekt at du likte bildet og fikk noe ut av det. Det er jo det jeg prøver å oppnå, ikke bare tilfredstille meg selv. Jeg vil jo selvfølgelig at bildene mine skal kunne "stå på sine egne bein".
Når det gjelder komposisjon, har jeg tenkt igjennom dette før jeg tok bildet. Men ser i etterkant at jeg ville gjort noe annerledes (beskrevet i første svaret mitt).
Når det gjelder kvistene til høyre, vil jeg egentlig at de skal være der som en motvekt til alle andre greiner som går til høyre. Samt at vinduet er en motvekt til muren. Samt at den rundre bakken er motvekt til de rette linjene på motsatt side. Kanskje for mye? :)

Ellers er motivet, teknisk sett, et vindu som støtter seg til en mur på en byggeplass. Grått i været, grå skyer og grå mur.
Motivet fant jeg ut ifra en tanke på s/h foto der linjer og kontraster skal bære bildet, og sammen med symbolikken.
Men hvis mange ikke forstår dette, eller får noe ut av bildet, har jeg nok feilet denne gangen :)

Håper fortsatt på flere tilbakemeldinger.

Hilsen
Ivan Holmedal
Ivar B.
Ikke lett og kommentere dette bildet. I første øyekast virker det rotete, og jeg har brukt litt tid på dette nå, og skal innrømme at det ikke tar helt av for min del, og jeg synes det er vanskelig å sette ord på hvorfor. Mvh ivar.
Ivan H.
Takk for tilbakemeldingen, Ivar.
Forstår at dette ikke er et enkelt bilde å kommentere.
Når et fåtall får noe ut av det, innser jeg at dette ikke fungerer. At jeg ikke klarer å formidle budskapet.

Hilsen
Ivan
Chr. G.
Tilbake til spørsmålet ditt helt i starten. Jeg skal ikke så tvil om din bevissthet, men om ikke innholdet er veldig viktig søker jeg etter en form (flatebruk) som kanskje kan hjelpe meg ved å holde fast ved bildet. Denne synes jeg ikke er spesielt tydelig. Det blir noe i retning "so what". Forøvrig får du plusspoeng for å forsøke å bruke bannlyste effekter som uskarphet o.l.
Ivan H.
Litt usikker på hvordan jeg skulle forbedret det med flatebruk, men har i min første kommentar skrevet at jeg ønsket hjørnet på glasset lenger ned og inn i bildeflaten. Mulig dette ville hjulpet.

"bannlyste effekter som uskarphet"
Visste ikke at dette var bannlyst :)
Men uskarphet har sine effekter, men kan selvf ikke brukes på alle motiv :)

Takk for at du utdypet din første kommentar.

Hilsen
Ivan
Odd Tore S.
Rette og harde flater mot nettverk av vridde nakne trær. Noe kontrastrikt og rimelig skarpt, noe mer diffust og uskarpt.
Kanskje får jeg inntrykk av at jeg ser står under en bro(?) og ser mot kratt. Kanskje har jeg ikke lyst til å være der? Det ser ikke særlig innbydende ut. Bro og brokar/mur er i vinkel, men ikke i vater. Tilfører en form for dynamikk i forhold til om de var strengt vatret opp. Kuttet av den mørke bakken mot muren åpner opp og irriterer.
Kanskje er det du har tilført av irritasjonsmomenter det som gjør at jeg har brukt såpass mye tid på å se på bildet. Likevel er jeg nokså usikker på hva jeg fikk ut av dette.
Odd Tore
Ivan H.
Takk for utfyllende tilbakemelding, Odd Tore.
Skal ta med meg de tingene du påpeker videre. Trolig jobber jeg ikke mer med dette bildet, men nyttig informasjon å ta med meg videre uansett.

Hilsen
Ivan Holmedal
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu