Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_169071} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
det første jeg tenker på når jeg ser dette bildet (og leser titttelen) er boka til erlend loe, ''L''.
Når det gjelder bildet må jeg i at det ikke gir meg mye, men det er greit. har ikke så mye peiling, så jeg kan desverre ikke gi så mye konstruktiv kritikk..
IVS
L K.
Takk for ditt engasjement, IVS.
Man behøver ikke ha så mye peiling for å mene noe om et bilde. Magefølelsen forteller som regel det meste. Men det er likevel mulig å tilegne seg kunnskap om bilder, lese bilder, og på den måten få mer ut av et bilde.
Noen ganger hjelper det dersom man kjenner fotografen eller bakgrunnen for bildet. Jeg har valgt å ikke fortelle noe om bakgrunnen for dette motivet. Det er et motiv som åpner for fantasien. Dine assosiasjoner i forbindelse med bokstaven L er bra og er en viktig tilbakemeldig for meg.
Bildet inngår i en serie.
- lakris
Line Kristin W.
Den ''snodige'' skarpe mykheten (og vica versa) i bevegelsene fanger min oppmerksomhet. Likeså måten hånden både bryter og er samstemt med linjene i omgivelsene.
Lyset faller litt uheldig, øynene trekkes mot det tilsynelatende oppsvulmede området ved tommelroten og den lyse stripen på hånleddet (billedkanten).
For meg er dette lettere å ''like'' enn de to foregående bildene, men jeg aner at vi efterhvert vil få se en sammenheng utover å inngå i samme serie?
Assosiasjoner knyttet til ''L''?
- Line ;-)
L K.
Takk for en meget fin kommentar, LKW. Inspirerende!
L for Line. Ja, selvsagt! ;)
Jeg er helt enig med deg angående lys/skyggespillet i nedre del av hånden. Det virker forstyrrende inn på mitt hovedmotiv - L- en. Det skal jeg ta med meg videre. Jeg ser det hadde hjulpet å kutte bildet litt i underkant.
Den som følger med får se..
- lakris
Kristoffer L.
Småmorsomt dette. Jeg liker bilder med vidåpne tolkningsrom. Selv ser jeg her umiddelbart en hånd som avdekker noe, og som prøver å mane frem noe bak det svarte visiret i den sterile, hvite overtrekksdrakta. Hvorom allting er, bildet appellerer til meg.
Well done!
- Kristoffer
L K.
Takk for bra kommentar, KL! Du har den rette forståelsen og innstillingen til et fotografi, synes jeg. Du ser bak det du ser, for å si det slik. Mellom linjene. Det er alt for mange som ikke evner det. Å lese et fotografi er som å lese en bok. Man må lære språket først. Her har skolen en jobb å gjøre.
- lakris
L K.
Hehe, jeg ser plutselig nå at L-en også kan stå for noe annet. Pussig sammentreff.
Kristoffer L.
Det tragiske er at vi sannsynligvis kan kunsten å lese bilder fra barnsben av, men at skolen systematisk avlærer oss denne evnen. Barn fabulerer jo over bilder på et helt annet vis enn voksne gjør. Og skaper selv fabulerende bilder som vi voksne bare kan drømme om. Jeg mener det er skolen som må ta hovedansvaret. Den nivellerer ut våre fabulerende og kreative evner for resten av livet, for å si det slik.
Eller for å si det med Joachim Aremk (psudonym), fra lyrikkboken ''Spor på jorden'', som han ga ut i 1978:
Lærernes sang
Vi setter opp små snarer
for din ferske unge sjel
Men vi er ingen djevler
vi nøyes med en del
Din vinge skal vi spare
din tanke og ditt blikk
Hvis bare vi får fast en fot
i engelsk grammatikk
Vi spiser ikke ungdommer
med hud og hår og skjegg
Vi liker bare at de står
i rekke mot en vegg
Vi krever ikke fantasi
men bare at du husker
Vi vil deg ingen ting av vondt
unntagen når du fusker
Ditt hjerte skal få gå i fred
til skoleklokka ringer
Og hånden vil vi ikke ha
men helst en liten finger.
Geir F.
Hei
Må si jeg likte dette bildet. Hver for seg ville de to elementene skapt ubalanse men med elementenes gjensideige avhengighet av hverandre skapte de en fin balanse i bildet. Og også en flott dynasmikk til tross for bildets ''firkanthet'' Dette skyldes bla nesten-berøringen oppe til venstre og ''fartstripene'' til venstre..
Denne firkantheten skaper også en flott inngang til tomheten i midten. Hånden som skrår til venstre og det hvite feltet nede til høyre som peker mot.. ja nettopp høyre underbygger komposisjonen.
Jeg synes bildet var vellykket. Absolutt et s/hv bilde.
-geir f-
L K.
Jeg deler ditt syn vedrørende skolen fullt ut, KL. Skolen har en formidabel oppgave når det gjelder barns ''frie tanke''. Diktet du viser til er slående og veldig bra! Takk for ditt fine engasjement!
Hei Geir! Sitat fra innlegget ditt: ''Denne firkantheten skaper også en flott inngang til tomheten i midten''. Utrolig godt sagt. Jeg blir kjempeinspirert når det kommer tilbakemeldinger som dette. Det er dette bilder dreier seg om.
Tjoho! :-)
ingebjørg fyrileiv g.
Ikke bare en L..for meg virker det som han (om ikke hun)
måler opp noe. Inn i det svarte.
Valørene og kornheten understreker det uklare.
Likte dette, men det har ingen faste svar. Ikke for meg.
vh ingebjørg
L K.
Takk for fint innlegg, IFG.
Det kan jo være en L for måL ;-)
Seriøst: Jeg tror at du mener at det er en styrke om bildet ikke har faste svar. Eller mener du at bildet mister sin verdi dersom du ikke finner svaret.
- lakris
Avsluttet .
Dette bildet gir meg to motstridende assosiasjoner:
-Noe positivt, noen som forsøker å skape noe, kaste liv på/til noe (bli lys?)
-Noe negativt, noen som tar farvell med eller vil klamre seg fast til noe(n), (livet?)
To følelser som strider mot hverandre.
Jeg synes ikke man trenger å finne et konkret svar (en slags gåte som jeg skal finne riktige svaret til). Selve assosiasjons-prosessen kan i seg selv være et poeng.
L K.
Interessant kommentar, FL. Takk for den, selv om det er lenge siden.
- lakris
anne g.
hei!
kom tilfeldigvis inn p sida di. spennende å lese kommentarer du har fått. jeg likte bildene dine pga spenninn i S/h-kontrasten. ser ut som om du jobber med det formale i bildet. du legger bildet under mote, det er da det kræsjer litt med alt jeg har lest over, fordi jeg ser ikke et innhold, men en lek med virkemidler. de s/h flatenes vinkel som kontrast mot de myke og bevegelige konturer. ser ut som en leting i billedflaten. flaten til v for hånden blir veldig vag og ''henger'' litt på hånden, en tangering som trekker oppmerksomheten til seg. jeg liker bildet uansett, den letingen jeg opplever og som understrekes av mykt og fast, svart og hvit.
jeg elsker den visuelle verden i form av bildet, tror vi har noe felles der. ha ei fortreffelig påske med litt foto attåt! mvh anne
Avsluttet .
En stor vagina fra deg Stoffet, det er vel det som er åpenbaringen.
Spennende og sentrerende.
Mvh. Eivind
En god brosjyre fra teltet på Svinesund så absolutt.
Inger-Lise S.
Ser en stor munn som gjesper, med en hånd, noe mindre, foran. Mer usikker på effektene her...
Fint dikt.
Inger-Lise
Sissel N.
Jeg liker godt utrykkene Dine! Det er følelser som skaper mening! Det å bruke foto til å utrykke følelser mere enn kun å gjengi en situeajon er det som gir meg mest og det klarer Du på en utrolig god måte!!!
Tove H.
L for at det er lov å gå nye veier. L-en åpner vei inn i det store mørket - der er sikkert mye spennende å finne. Noe(n) til venstre prøver å dytte fingeren - motvilje mot å gå nye veier? Kan fabulere mye over dette... Og da har jo bildet en misjon. Bra dynamikk!
Hilsen Tove
Eva Marie P.
Mine assosiasjoner når jeg ser på bildet ditt er L for livet. Som om L-en bryter/baner vei..
Stilig med dette lys/skygge. Aner ikke hvordan du får det til, det er tøft.
-epl
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Når det gjelder bildet må jeg i at det ikke gir meg mye, men det er greit. har ikke så mye peiling, så jeg kan desverre ikke gi så mye konstruktiv kritikk..
IVS
Man behøver ikke ha så mye peiling for å mene noe om et bilde. Magefølelsen forteller som regel det meste. Men det er likevel mulig å tilegne seg kunnskap om bilder, lese bilder, og på den måten få mer ut av et bilde.
Noen ganger hjelper det dersom man kjenner fotografen eller bakgrunnen for bildet. Jeg har valgt å ikke fortelle noe om bakgrunnen for dette motivet. Det er et motiv som åpner for fantasien. Dine assosiasjoner i forbindelse med bokstaven L er bra og er en viktig tilbakemeldig for meg.
Bildet inngår i en serie.
- lakris
Lyset faller litt uheldig, øynene trekkes mot det tilsynelatende oppsvulmede området ved tommelroten og den lyse stripen på hånleddet (billedkanten).
For meg er dette lettere å ''like'' enn de to foregående bildene, men jeg aner at vi efterhvert vil få se en sammenheng utover å inngå i samme serie?
Assosiasjoner knyttet til ''L''?
- Line ;-)
L for Line. Ja, selvsagt! ;)
Jeg er helt enig med deg angående lys/skyggespillet i nedre del av hånden. Det virker forstyrrende inn på mitt hovedmotiv - L- en. Det skal jeg ta med meg videre. Jeg ser det hadde hjulpet å kutte bildet litt i underkant.
Den som følger med får se..
- lakris
Well done!
- Kristoffer
- lakris
Eller for å si det med Joachim Aremk (psudonym), fra lyrikkboken ''Spor på jorden'', som han ga ut i 1978:
Lærernes sang
Vi setter opp små snarer
for din ferske unge sjel
Men vi er ingen djevler
vi nøyes med en del
Din vinge skal vi spare
din tanke og ditt blikk
Hvis bare vi får fast en fot
i engelsk grammatikk
Vi spiser ikke ungdommer
med hud og hår og skjegg
Vi liker bare at de står
i rekke mot en vegg
Vi krever ikke fantasi
men bare at du husker
Vi vil deg ingen ting av vondt
unntagen når du fusker
Ditt hjerte skal få gå i fred
til skoleklokka ringer
Og hånden vil vi ikke ha
men helst en liten finger.
Må si jeg likte dette bildet. Hver for seg ville de to elementene skapt ubalanse men med elementenes gjensideige avhengighet av hverandre skapte de en fin balanse i bildet. Og også en flott dynasmikk til tross for bildets ''firkanthet'' Dette skyldes bla nesten-berøringen oppe til venstre og ''fartstripene'' til venstre..
Denne firkantheten skaper også en flott inngang til tomheten i midten. Hånden som skrår til venstre og det hvite feltet nede til høyre som peker mot.. ja nettopp høyre underbygger komposisjonen.
Jeg synes bildet var vellykket. Absolutt et s/hv bilde.
-geir f-
Hei Geir! Sitat fra innlegget ditt: ''Denne firkantheten skaper også en flott inngang til tomheten i midten''. Utrolig godt sagt. Jeg blir kjempeinspirert når det kommer tilbakemeldinger som dette. Det er dette bilder dreier seg om.
Tjoho! :-)
måler opp noe. Inn i det svarte.
Valørene og kornheten understreker det uklare.
Likte dette, men det har ingen faste svar. Ikke for meg.
vh ingebjørg
Det kan jo være en L for måL ;-)
Seriøst: Jeg tror at du mener at det er en styrke om bildet ikke har faste svar. Eller mener du at bildet mister sin verdi dersom du ikke finner svaret.
- lakris
-Noe positivt, noen som forsøker å skape noe, kaste liv på/til noe (bli lys?)
-Noe negativt, noen som tar farvell med eller vil klamre seg fast til noe(n), (livet?)
To følelser som strider mot hverandre.
Jeg synes ikke man trenger å finne et konkret svar (en slags gåte som jeg skal finne riktige svaret til). Selve assosiasjons-prosessen kan i seg selv være et poeng.
- lakris
kom tilfeldigvis inn p sida di. spennende å lese kommentarer du har fått. jeg likte bildene dine pga spenninn i S/h-kontrasten. ser ut som om du jobber med det formale i bildet. du legger bildet under mote, det er da det kræsjer litt med alt jeg har lest over, fordi jeg ser ikke et innhold, men en lek med virkemidler. de s/h flatenes vinkel som kontrast mot de myke og bevegelige konturer. ser ut som en leting i billedflaten. flaten til v for hånden blir veldig vag og ''henger'' litt på hånden, en tangering som trekker oppmerksomheten til seg. jeg liker bildet uansett, den letingen jeg opplever og som understrekes av mykt og fast, svart og hvit.
jeg elsker den visuelle verden i form av bildet, tror vi har noe felles der. ha ei fortreffelig påske med litt foto attåt! mvh anne
Spennende og sentrerende.
Mvh. Eivind
En god brosjyre fra teltet på Svinesund så absolutt.
Fint dikt.
Inger-Lise
Hilsen Tove
Stilig med dette lys/skygge. Aner ikke hvordan du får det til, det er tøft.
-epl