Velorexia
Velorexia - en manisk tilstand med opphav i Tsjekkoslovakia, forekommer også i andre tidligere østsoneland og har i det siste spredt seg også til Vesten.
Observert tre tilfeller på Hardangervidda, underveis fra Tsjekkia til Vestlandets fjorder i 2x Velorex.
------------
Velorex kan beskrives som en krysning av Jawa motorsykkel, fuglebur à la Donald Duck og gammel flygerhjelm i lær. Rørchassis nesten som ur-utgaven av MB 300SL og italienske superleggera, dekket med påknappet kunstlær i ønsket farge. Vekt 300 kg, opptil 350 cm3 Jawa to-takter, 4 gir forover, 4 gir bakover, toppfart 85 km/h. Plass til to i sofasete, egnet bare for de som ønsker kontinuerlig kroppskontakt og kos.
Man må virkelig være angrepet av velorexia for å dra til Vestlandet i en slik!
Bildet inngår i albumet VW og annet på fire (gummi)hjul - Skjenelause kjøyregreier - gammelt og litt nyere, helst med spor av personlighet.
Utstyr
  • Canon EOS 300D
  • Canon EF-S 17-85 mm f/4-5.6 IS USM
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriBil/motor/Kjøretøy
  • Lastet opp
  • Visninger871
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_147199} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (21)
Edvin S.

For oss med manisk bildilla, så er dette veldig severdig. Bildet er veldig greit teknisk og alt, men det er ikke der dette bildet viser sine beste sider. Det er nok teksten din som gjorde at jeg virkelig trakk på smilebåndene og gjorde dette veldig severdig.

Gøyalt ;-)

Mvh ~ Arne
Kurt S.

En velformulert og artig tekst-:) Noen utrolige kjøredoninger og et severdig bilde.
Mvh Kurt
Pål Hilmar S.

Her er jeg mer opptatt av selve utseende på bilen enn det tekniske ved motivet. Og den utfyllende teksten din gjorde dette meget severdig. Flott at du tar deg tid til å fortelle.
Lars-Anders M.

Mergklige farkoster. Bra dokumenteret.
Avsluttet .

Ja dette var noen kuriøse farkoster, er ikke sikker på om de hadde gått gjennom dagens sikkerhetskrav til biler...hehe...og 300 kg var jo utrolig lett da! Har aldri sett noe slikt før jeg, så sånn sett var motivet morsomt. Ser ingen grunn til å kommentere teknikkerier og slik på et slikt bilde - her er det dokumentasjonen som teller. Sikkert en fin farkost for nyforelskede unge par på måneskinnstur dette. Artig.
Vegard L.

Hei artig!: Disse så jeg selv på ferga mellom Eidsdal og Linge på vei mot Trollstigen for en ukes tid siden. Artige doninger, fikk studert de grundig på fergen.
Mvh Vegard
Avsluttet .

I slike kjøredoninger som dette kommer nok elementene tett innpå kroppen. Meget god beskrivelse til et ellers severdig bilde. Det er fortsatt mye snø på vidda ser jeg.

MvhJRH
Inger Anne Maritsdotter V.

Dette var et skikkelig artig bilde, tatt i vakre omgivelser.

Teknisk sett er det meget god skarphet, god farge&detaljgjengivelse.

Og som vanlig en godt skrevet tekst attåt:)

Ser du skriver om Jawa, min far hadde en Jawa motorsykkel, tror det var 400 kubikk, i årene 55-59.

Inger Anne
Roger K.

Hei Odd Tore!
Er det ikke værfenomen så er det rare biler som dukker opp langs din ferdsel. Denne typen farkost har jeg ikke sett tidligere og sannelig hadde de eikerthjul også. Flott dokumentarbilde. Undertekst er som vanlig i en klasse for seg.

Mvh RK
Inger-Lise S.

Pussige farkoster:) Herlig tekst. Du har tatt et godt bilde.

Inger-Lise
Ketil K.

Ja det er jo et tankekors at de fleste norske matpakkekjørerne, ikke bare kjører alene til jobben, men også drar med seg gjerne 1,5 tonn metall, ikke mye miljøbevisst. Nå har Toyota funnet opp en hydrogen trykktank på 20 atm. som gjør at en brencelcelle kan drive en elektromotor 700 km før neste fylling i en vanlig småbil, så noe kommer sikkert til å skje på den vanlige bilfronten i løpte av få år. Det kan umulig fortsette lenge med det raske overforbruket vi har av jordens irreversible ressurser.

Velorex er nok en bil lagd i ''nød'', men viser oppfinnsomhet og ingeniørkunst. Sikkert ikke farligere i bruk enn en motorsykkel. Selv om luftkjølt totakter er ikke fremtiden, må vi på et tidspunkt få en tendens igjen til mye lettere kjøretøyer ned i 300 -400 kilo.
Janne L.

Bildet er teknisk helt greit. Men det er ikke det som er spennende her. Du verden for noen biler(?) eller hva det nå kalles. For meg ser det ut som to motorsykkler med knappetelt over. Ikke noe skilt foran? Bare bak? Jeg har aldri sett noe lignende.

Janne
Ketil K.

Konstruksjonen er ganske velkjent den. Både italienske Moto Guzzi og BMW har vel laget tilsvarende konstruksjoner, med totakts luftkjølt V-motorer foran forhjulene, og bare ett bakhjul.
Edvin S.

Jeg fant en maken på den tyske e-bay, bare 3800 € for den som vil ha, det er under 40000 nok med norske skilter ;-)
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category...9&rd=1

Merkelige farkoster :)

Mvh ~ Arne
Odd Tore S.

Takk for kommentarene og interessen for ''skurrile'' tsjekkere!
Krysningen mellom motorsykkel og telt har sitt utspring allerede i 1943, men det ble først fart i sakene i 1950 da det daværende regime i Tsjekkoslovakia fant ut at det var stort behov for billige invalidekjøretøyer, og at de burde avgiftslettes. Enkel definisjon: Tre hjul = invalidekjøretøy. Velorex måtte være for invalidiserte slangemennesker!
Ingen skilt foran, motorsykkelskilt på Jawa motorsykkelskjermen bak (av metall!). Og Jawa var pop i Norge på 50-tallet, driftssikre og stilrene.
Midtmontert luftkjølt to-takter med vifte, kjededrift til bakhjulet og på mange modeller omkastbar motor, derfor fire gear hver vei.
Morgan laget noe tilsvarende før krigen, men her satt motoren foran motorkassa, ofte en JAP to-sylindret V-motor. Håndgass på rattet, voldsomme fartsressurser, og en doning det kjøres løp med fortsatt.
BMW hadde Isetta med 250 eller 300 cm3 4-takt motorsykkelmotor, ett eller to bakhjul, og inngangen gjennom fronten. Jeg siklet etter en brukt slik til kr. 3000 før jeg hadde førerkort.
Messerschmidt (K. Fendt) hadde motoren bak, to seter etter hverandre og plastikkuppel à la jagerfly eller osteklokke.
-----------------------
Det er mye å si om miljø, biler og ressursbruk.
I jobbsammenheng har jeg forestått godkjenningen av Norges første hydrogenbil, tre trykkbeholdere på 150 atm med tilsammen 345 liter volum gir bilen en rekkevidde på ca. 100 km.
Hydrogen tilhører fremtiden, det er en lang vei å gå. Bare det å få brenselsceller til å virke ved temperaturer ned mot - 20 oC sees på som en bragd. Husk også at brenselsceller produserer vann, vann fryser og utvider seg, så i Norge er vann i spalter en effektiv ødeleggelsesmekanisme.
Moderne biler: Kona kjører VW Passat TDI 4-motion. Den veier med alt påbudt sikkerhetsutstyr 1500 kg, men bruker likevel aldri over 0,7 på mila, og rundt 0,5 på langkjøring.
En vettug avgiftspolitikk som gikk på forbruk og utslipp kunne hjulpet oss langt på vei på kort sikt, men i dag går det etter vekt, effekt og slagvolum, med avgiftsfritak for biler som er tunge nok. Og den sittende regjering sier seg fornøyd med dette. En av utredningskommitéens føringer var forresten at summen av avgifter skulle være konstant, og kommitéen var behagelig fri for folk med teknisk innsikt.
Det ble mye ikke-foto, men spørsmålet om miljø og ressursbruk opptar også meg, og det på en mer praktisk og målrettet måte enn det å gi skinn av å være en moteriktig miljøbevisst politiker.
Odd Tore
Ketil K.

Bildet og dine kommentarer henger sammen de, dette engasjerer. Utrolig rart at politikerne ikke gjør mer med avgiftspolitikken.
Odd Eirik S.

Artig fremkomstmiddel og godt dokumentert. En flott historie har du som vanlig fått med.

Når jeg leser Java så går tankene tilbake til ungdomstiden da vi skrudde på mopeder og motorsykler. En kamerat av meg hadde en gammel Java stående som ikke ville starte. Vi jobbet iherdig for å få liv i den gamle 2 sylindrede motoren uten hell. Mener bestemt å huske at den hadde bare en tennplugg og var ellers litt spesiell sett i forhold til Tempo 125 og 175 som vi etterhvert ble svært så familiær med.

Ikke akkurat noe jeg kunne tenke meg. Skal jeg sette meg inn i noe som har et skall rundt så må det være der for litt mer enn bare å beskytte meg mot innsekter og regn.

mvh
OddES
Jan Frode A.

Jeg undres litt når jeg ser disse kjøredoningene. Snodig egentlig at jeg aldri har lagt merke til disse når jeg har vært i Tsjekkoslovakia/Tsjekkia. Men kanskje ikke akkurat den typen kjøretøy en bruker til bykjøring i Praha. (Vel, jeg har vært litt rundtomkring også).

Artige og annerledes er de i alle fall; en slags motorsykler med støttehjul.

Men det som går igjen i dette bildet, og tidligere bilder fra deg, er den verdien du viser fotografiet som dokumentasjon. Ikke minst på grunn av din evne til å skrive gode tekster sammen med bildet. Verdifullt både i øyeblikket og i ettertid.

mvh Jan Frode
Odd Tore S.

Fint å høre at kombinasjonen fotografi og dokumentasjon i tekst går hjem hos så mange. På fotodelen av dette prøver jeg å legge så mye vekt som mulig på komposisjon og bra teknikk som mulig, selv om det f.eks. i dette tilfellet var lite å gjøre med hvordan bilene sto parkert, fordi folket hadde tatt seg en fottur og var utenfor rekkevidde.
Jeg har planer om å lage en liten sak i NVK's VETERAN om dette med flere bilder, men er litt usikker på om det blir så bra mottatt, fordi redaktør Lasse liker blank lakk og krom. Her er ingen av delene!
Jan Frode:
Produksjonen av disse stoppet i 1973, og det ser ut til at det bare ble produsert ca. 20 000 av dem (usikkert, kildene er uklare og gir forskjellige tall).
Det er nok lite sannsynlig at de er aktive i vanlig trafikk nå, men det ser ut til å være aktive Veteran-Velorex klubber i Tsjekkia med en rekke utflukter i løpet av året.
Jeg er ganske imponert over de tre som tok ut på denne turen (to mann, en dame), den er LANG med en toppfart på 85 km/h, og trang plass både til folk og bagasje. Det var endel som lurte på om vi var gale da vi, tre personer, dro på 14 dagers ferie i Tyskland med VW 1957 i 1995, men det var bare barnematen.
Odd Tore
Ketil M.

Greit bilde av rare biler som gled over i prat om avgister! det er og greit
for jeg regner med disse bruker like mye på ,ila som en stor moderne bil, en motorsykkel med kraftig motor bruker jo mere en biler, så enig avgiften bør endres! ikke være basert på vekt+ccm+hk.
Steinulf L.

Her er det noe som har gått meg hus forbi. Fin historie og greit dokumentasjonsbilde.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu