Bullgården, Tynset
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2005-03-21 09:52:02
    Versjon #2
  • Lagt inn: 2005-03-21 13:54:55
    Versjon #3
Utstyr
  • Hasselblad
  • 80 mm
  • Blender-
  • FilmtypeProvia 120F
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger706
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_131504} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (10)
Eirik H.
Til trass for at eg sjølv likar det kvadratiske formatet ville eg nok kutta dette biletet rektangulært, like under det utbrente feltet på himmelen. Då vil du framleis ha ein del luft over huset, og det store treet vil framleis virke stort. Slik eg ser det er det huset, vegen og blomane som er hovudmotivet her. Biletet har ein viss mystikk sidan det får ein til å lure på kva som ligg bak muren.

Himmelen har eit markert magenta-stikk.
Hans Petter G.
Ser poenget med beskjæring. Har forsøkt å gjøre noe med fargestikket i himmelen, men får det ikke bra uten at gresset samtidig blir alt for grønt. Har du noen råd?
Carsten A.
Enig med Eirik.

Dette magentastikket er IKKE lett å håndtere uten sidevirkninger til andre farger. Det som vil gi en viss forbedring er flg:

Ta bildet inn i PS og velg ''Selective Color'' (''Image->Adjust->Selective Color''). Velg ''Magenta'', reduser magenta og øk gul (begge omtrent maks), velg så ''Blues'', reduser også der magenta og øk gul (men ikke med så mye som maks). For så å holde litt bedre styr på grønnfargen (ser Velvia-grønn ut her - og det skal Provia 100F ikke gi!) velg så ''Green'' (fortsatt i ''Selective Color''), øk så gul-komponenten i grønt kraftig (omtrent maks.) og øk også magenta-komponenten ganske kraftig.

Summen av dette er imidlertid bare en viss forbedring av opplagte feil, skikkelig å mål kommer man ikke med slike redningsinngrep (som reduserer bildekvaliteten ganske kraftig). Her vil jeg anbefale ny scanning med spesiell vekt på farger etc. Provia 100F skal helt klart ikke ha noen tendens til å gå (evt. kraftig) mot magenta i høylys. Noe er skjedd under scanning/bildebehandling som har gitt kryssende kurver, det lager Provia 100F ikke ved alminnelig kompetent fremkalling etc. Provia 100F har også meget gode resiprositetsegenskaper, dvs. at denne filmen blir svært lite påvirket av langtidseksponeringer, som ellers kan gi slike fargeavvik med f.eks. Velvia 50.

MVH CA
Hans Petter G.
Tusen takk for instruktiv anbefaling. Det er nok scanningen, ja. Jeg bruker alltid Provia, men synes jeg ofte får for mye magenta i min Epson 2400 scanner - det er jo ikke akurat høykvalitet. (eksponeringstiden her er ikke særlig lang, såvidt jeg kan huske rundt 1/60) Men snart ligger kanskje en brukt god mellomformatscanner innen rekkevidde ...
Carsten A.
Prøv VueScan som styringsprogram for scanneren, rimelig i anskaffelse, og det skal være mulig å finne kalibreringsfiler for Provia 100F (tror det følger med nedlastet installasjonsprogram).

Epson GT 2400 / Perfection 2400 / GT-9300UF støttes av VueScan - http://www.hamrick.com/vuescan/vuescan.htm - sjekk der, vær nøye hvilken scanner du har, det er mer enn én ''Epson 2400''

Resiprositetseffekter med Provia 100F får man ført med flere minutters eksponeringstid, og selv da er effektene meget små - noe som ligner dette skal man streve med å få til.

MVH CA
Eirik H.
Du kan og justere fargestikket lokalt ved hjelp av masker. Lag ei maske rundt ein mindre del av området, td. oppe i venstre hjørne. Lag deretter eit ''Adjustment Layer'' med td. ''Color Balance'' eller ''Selective Color''. Juster så fargane til dei er som du vil. Deretter velger du ''Paintbrush'' og ein mjuk pensel. Velg kvit som forgrunnsfarge, og mal deretter på biletet langs randen av maska. Du vil då legge til maska (kvit) eller trekke i frå maska (svart), men no med ein mjuk overgang.

Denne teknikken kan du og bruke til å justere lokal kontrast (Curves). Eg bruker den mykje på mine bilete.
Carsten A.
Enig i det Eirik skriver, og bruker også selv den teknikken ganske mye. Men her tror jeg den teknikken blir ganske vanskelig, ettersom det er så flust med dmå detaljer i overgangene mellom svært lyse og mørkere partier. Teknikken har lett for å bli svært synlig, kanskje særlig på fargebilder. SV/HV kan være noe enklere.

MVH CA
Ronald J.
Hva sier dere andre om å beskjære dette bilde rett under den visne greina på bjørka. Bare et spørsmål....Tror det har kunnet fungert.
Ronald J.
Hva sier dere andre om å beskjære dette bilde rett under den visne greina på bjørka. Bare et spørsmål....Tror det har kunnet fungert.
Ann F.
Personlig ville jeg jobbet videre med sv/hv. Huset og steingjerdet kler det veldig godt, med de mørke tonene mot de lysere bjerkestammene.
Mvh Ann
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu