Bildet inngår i albumet Prague, 2004 -
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriGatefotografi
  • Lastet opp
  • Visninger519
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_128656} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (28)
Kristoffer L.

Jeg går og funderer på en tittel på dette bildet, men hører gjerne litt om hva slags assosiasjoner bildet gir, før jeg spikrer'n. ;-)

- Kristoffer
Bjørn H.

Her er det beste bilde i serien din Kristoffer -

Mannen er genialt komponert i billedflaten, hvor både den lange mørke frakken og det halve ansiktet bidrar på en interessant måte !!

Jeg syns ganske enkelt at dette skal få samme tittel som de andre i serien din,...ganske enkelt ''på vei hjem'' ??

Bjørn ;¤

Avsluttet .

The man in the long black coat....joda, enig med Bjørn i at dette er et skikkelig bra bilde i denne Praha-serien din. Muligens et av de beste. Stramt komponert og passe korning. Etter å ha tittet på bildet en håndfull ganger nå spekulerer jeg på om det kunne ha blitt enda mer effektivisert komposisjonsmessig enten ved: 1.) å kutte toppen midt mellom toppen på brillene og øvre billedkant eller 2.) å gå enda mer drastisk til verks; skjære vekk toppen ca 1/2 cm ned på øret. Sistnvente forslag ville kunne skapt enda mer mystikk ift denne Mr. X - the man in the long black coat...eller hva det nå var den etterhvert aldrende 60-rockepoet Bob Dylan en gang for leneg siden snakkesang.

Uansett - dette er et kjempebilde. Kuttingen av han i forgrunnen ogpersonen rett bak gjentar seg nesten også...mange detaljer her.
Avsluttet .

'60-talls rockepoet'' mente jeg selvsagt...
Anniken S.

Enig at dette er et sterkt bilde i serien din.
Alle strømlinjene i luften forteller at det er mange veier hjem.
Liker den kornete strukturen. Syntes Tommy er inne på noe når han forslår kuttingen. Tror den kunne ha strammet komposisjonen enda mer, men også enig at den står seg godt slik som den er nå også. Liker måten denne sortkledde mannen dekker bildeflaten, samtidig som vi får et stort nok glimt av livet rundt til å kunne skildre hvilket miljø de opptrer i.
Kristoffer L.

Tusen takk for raske tilbakemeldinger!

Tommy: mens jeg holdt på med bildet testet jeg ut dine forslag også. Jeg avskriver ikke noe her, så det kan godt hende jeg kommer tilbake til et mer drastisk kutt. Dette ville bringe oppmerksomheten enda mer over på svartkledd nr 2 - slik du påpeker, om jeg ikke misforstod deg. For meg er det han (eller hånden hans) som er hovedmotivet, og han til venstre kuliss. Der og da syntes jeg likevel det fungerte best med det vi nå ser av ansiktet til han til venstre.

- Kristoffer
Kristoffer L.

Takk til deg også, Anniken - for gode forslag og tilbakemeldinger - du kom nok innom mens jeg skrev den forrige kommentaren min. ;-)

- Kristoffer
Bjørn H.

Jeg leser forslagene om kapping her, og får bare lyst til å si at jeg er uenig i det...

Syns det er trangt nok som det er, men helt riktig beskåret får å gjøre det litt tøft og frekt...

Tror ikke bildet nødvendigvis tjener på at det blir enda strammere, jaffal ikke ned mot brillene, da mister man den lille ansiktskontakten som er viktig.

Jeg syns forresten capsen hans gjør mye for bildet....så det såååå


:) -

Bjørn ;¤

Frank H.

synes dette var veldig bra. noe mer kutting synes jeg ikke du skal gå for. tett nok som det er.
Ioannis L.

Hei Kristoffer!

Utrolig spennende beskjæring!
Dette er en komposisjon og et utrykk som virkelig utfordrer betrakteren!
Et meget sterkt bilde! ;D
Avsluttet .

Jeg observerer at noen er uenig med mine kappeforslag....og det må jo selvsagt være helt i orden:-)

Din egen kommentar om han duffelcoat-fyren der bak er høyst relevant, og ut fra din forklaring av han som hovedmotiv og han i forgrunnen som kuliss forsterkes mitt kappeargument - mener jeg. Min begrunnelse for kappeforslaget er at ansikts/blikkkontakt med han i forgrunnen slik jeg ser det ikke er nødvendig, og at om en kapper vekk øynene får en bare antydningen av at det er en person - og det holder for meg. Om frakken hans hadde hatt mere tegning slik at en hadde sett at det var en frakk, kunne en også gått til det skritt å kappe hele hodet hans - eller rett under nesen, men tatt med den oppstående kraven. Men jeg ser at jeg nå er i ferd med å bevege meg ut på viddene og foreslå et helt annet bilde....kanskje best jeg snur i tide. Nei, jeg tror på forslagene mine - men ser ved nærmere gjennomsyn at det blir et helt annet bilde enn det du har vist her; dvs. med blikkontakt.

Så jeg tror forskjellen på mitt forslag og hva Bjørn og Frank nevner dreier seg om ulikt syn på behovet for blikkontakt. Mitt syn er at ut fra mørk frakk og oppstående krave kan han i forgrunnen fungere som en mer spenningsskapende kuliss dersom en ikke ser øyner/ansiksttrekk.

Bare noen små tanker...hehe.
Jon-Petter T.

Synes også dette er et av de beste i serien din.
Det er en god ''Streetphotography-feeling'' i bildet, som jeg synes illusterer mennesker i bymiljø, travelhet og kaos.
Bildet har klare holdepunkter i bildeflaten. Personen i forgrunnen leder blikket innover i bildet til kvinnen med hendene i lomma, samtidig som blikket ledes tilbake igjen til mannen.
Det er denne klare oppbyggingen jeg har savnet litt i flere av de andre bildene i serien, som for meg kanskje har virket ''litt tilfeldig''
Dette der i mot synes jeg er bra!!

MVH
J-P
Christer B.

Joa, fin denne her, noe med det som Bjørn sier ang. beskjæringen av fyren i forgrunnen som gjør mye av bildet. Liker også fingrene til typen lenger bak og den avventende holdningen til jenta. Blikket blir ledet innover av trikkeledninger og perspektiv. Liker denne mer og mer...
Johan K.

Det vokser dette bildet. Etter å ha sett på det noen ganger.
Synes utsnittet slik det er nå, stramt, fungerer veldig bra og synes ikke bildet skal beskjæres noe.
Her er mange elementer i bildet som gjør at blikket flyter rundt på detaljer, men personen til venstre (som er meget bra plassert og kuttet) fører til at det hele ikke blir rotete.
Får en typisk, på vei hjem-følelse av bilde.

Liker bildet, meget godt. Et jeg kan se på lenge. Veldig bra utført s\h-arbeid, og korningen kler stemningen i bildet.

Johan
Venche J.

Skal ikke begi meg inn på analyseringen. Ville bare fortelle at det fungerte velfig godt for meg. Liker det, og føyer meg inn i rekken av positive tilbakemeldinger. :)

Wenche.
Kristoffer L.

Jeg takker hjertelig for tilbakemeldingene! Det er litt overveldende at bildet skaper så stort engasjement!

Tommy: Beklager, men det blir nok - i alle fall inntil videre - til at jeg beholder utsnittet slik det er her. Men kanskje kommer karen til venstre etterhvert til å dukke opp igjen i et annet bilde. (Originalen som utsnittet ovenfor er hentet fra, inneholder et par andre potensielt spennende utsnitt til.) ;-)

Igjen, tusen takk til alle!

- Kristoffer
Avsluttet .

Knall utsnitt og komp..liker korningen.
IKKE kutt, brillene og capsen MÅ være med..

T
Avsluttet .

OK jeg bøyer meg for flertallet og fotografen. Behold utsnittet som det er:-)
Rune H.

Støtter opp om bildet slik det er - og de positive kommentarene som er kommet!
Rune :)
Asbjørn M.

Får litt assosiasjoner til hemmelig agent ( var det ikke en som hette Smiley ;-)
i et øst-europeisk land.
Utrulig tøff beskjering av personen til venstre som skaper en distanse til
personene bak.
Liker det litt nøytrale ansiktsuttrykket til personene.
Hviler en mystikk over situasjonen.
Et inspirerende bilde.
Kristoffer L.

Takker så mye for nye kommentarer! Slike tilbakemeldinger inspirerer meg utrolig mye!

Asbjørn: Utrolig godt sett! Jeg tenkte også på Smiley. Faktum er at mannen på bildet praktisk talt er som snytt ut av nesa til Sir Alec Guiness' rollefigur Smiley, i John Le Carré's utmerkede film 'Smiley's People' fra 1982.

Her er det største bildet jeg fant av coveret: http://www.dvdbooty.com/dvds/smileys-people-B00007LV9M/

IMDB: http://us.imdb.com/title/tt0083480/combined

En ytterst severdig film, forresten! ;-)

- Kristoffer
Avsluttet .

en perle jeg ikke fant før nå, meget pent kristoffer, nydelig cropping, elementene er plassert riktig og skaper dybde i bildet, leder blikket innover og inn i historiene til menneskene. Mannen passer fint til å dominere flaten på den måten han gjør, de andre er mer statister i bildet slik det er nå, og det gjør aldeles ingenting. Bilder trenger ofte en klar rettledning mot det viktige, slik som her.(og det er det ofte svært vanskelig å få til)

For meg er mannen i forgrunnen den enslige forfatteren som skal hjem alene til den utslitte skrivemaskinen sin, et dybt og omtenksomt sinn. Eller kanskje er han kunstner? hvem vet...

Men liker ikke formatet, er opptatt av at formatet enten skal være i samme dimensjoner som negativet eller kvadratisk, (liker å ha litt regler å jobbe etter)....;-)

Ø
Arne S.

Først ser jeg mannens ansikt oppe til venstre. En herlig frekk beskjæring som låser et inntrykk til min bevissthet. Hvem er det? Hva tenker han på? Deretter ser jeg fingrene. En lett surrealistisk detalj - godt visualisert mot svart bakgrunn. Blikk og fingre er to vesentlige - kanskje de mest vesentlige - sanselige elementer vi mennesker kan forholde oss til.

Deretter ser jeg ansiktene, gatelivet og kommunikasjonslinjene i himmelen. Alt smelter sammen til en historie - min historie. Jeg vet ikke om korningen tilfører noe, men alt i alt - svært godkjent.
Adrian Øhrn J.

Hei Kristoffer!
Lenge siden jeg har kikket på bildene dine, synd for meg, for du leverer stadig!
Her har du skutt gullfuglen på ny. Dette bildet har form, linjer, og glimrende personer, samtidig som det er ganske utradisjonelt komponert. Og viktigst av alt: Det gir meg en følelse og får tankene til å fly...ai ai...
kine n.

det jeg legger først merke til her er ''ståltrådene'' som krøller seg over byen.
verden stenger maskiner og mennesker fra himmelen, presser all elendighet ned. får en litt kreepy feeling når jeg ser det. føler meg liten. det er liksom de ståltrådene jeg hele tiden henger meg opp i... ser ut som spyd og fiskekroker.
Eli L.

Ventevirrvarr. Et interessant bilde med god dybde selv om det er en stor sort mann i forkant som tar mye oppmerksomhet. Jeg ville nok gått for en kutting i toppen gitt! Ellers tenker jeg at her var det mange ensomme mennesker som bare tenker på å komme seg hjem, og det som binder de sammen på en måte, er alle trikkeledningene der oppe, men det tenker de absolutt ikke på.
Kristoffer L.

Hjertelig takk til dere siste også, for dype og fine refleksjoner om bildet!

Setter stor pris på dette!

- Kristoffer
Tarjei Ekenes K.

veldig bra utsnitt

mannen til venstre gjør bildet

en liten kutting i toppen gjør utrykket enda sterkere

:-D ! sånn tar jei av !
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu