Tsunami Ampara II
Kvinnen på bildet har mistet sin datter
Utstyr
  • S3pro
  • 12-24
  • Brennvidde12mm
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriPresse
  • Lastet opp
  • Visninger1346
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_122052} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (11)
Avsluttet .

Jeg syns disse menneskene skal få ha sin sorg i fred, og ikke bli brukt i bildekritikk her på dotten. Ta bort disse bildene.
Espen P.

Helt enig.

ePsen
Line Kristin W.

Hva er det dere vet som jeg ikke vet, BB og EA?
Kjenner dere bakgrunnen for at bildet er lagt ut?

Eller er dere Dotten's selvoppnevnte nettpoliti på moraliseringsferd?

Bildet ligger under kategorien 'presse'.
Iht. infosiden er autor (sitat) ''...frilans journalist og fotograf med base i Asia...'' (sitat slutt).

Det er fotografens ansvar å sørge for de evt. tillatelser han/hun måtte trenge.
Har dere vektig grunn for å mistro at slik tillatelse finnes?
Mener dere å ha rett til betvile fotografens hensikter? Hvorfor?

Kan det tenkes at de avbildede selv ønsker å bidra til å spre informasjon om katastrofen? At dette er deres - kanskje eneste - mulighet til å nå frem til vår (økonomisk) rike verden med sitt rop om hjelp?

Dette er den brutale virkelighet.
Lukk øynene og snu ryggen til om dere ikke tåler den, men krev ikke at jeg skal gjøre det samme!

Beklager utbruddet THH, - jeg kommer tilbake med billedkritikk senere.


- Line -
Avsluttet .

Ut fra de to første kritikkene, er det vel tydelig at du klarer å frembringe ditt budskap gjennom bildet. Klarer ikke bli helt klok på kompen her, tror bildet hadde hevet seg betraktelig om det kun var damen og gutten på bildet. Fokuspunktene dine - damen og evnt gutten - er ikke 100% skarpt. Alle fokuspunktene i bildet - ødeleggelsene, mennene bak, damen foran - får blikket til å gå frem og tilbake i bildet på leting.

Når det gjelder hvorvidt bildet bør legges ut eller ei, så er min mening at bildekritikken bør følge norsk lov, hverken mer eller mindre. Det moralske rundt utleggelse er opp til hver enkelt fotograf. Å blåse opp en slik kritikk og oppfordring paralellt på kritikken OG diskusjonssidene er en stor overdrivelse, når det i tillegg virker som man ikke har dekning for sine påstander.

For å oppsummere: Bildet får frem den budskapen du ønsker å gi, Torgrim. Det kommer nok ikke frem først og fremst pga teknikk, men heller at det er meget enkelt om dagen å sette bildet inn i en situasjon alle har fått ganske tett innpå. Jeg mangler litt mer nærhet i bilde, for at det skal bli bra for min del.

Mvh

PMN:-)
Avsluttet .

Dette er lagt ut under kategorien Presse, og jeg kan ikke se noe galt i å invitere til bildekritikk på et nettsted for fotografer, ei heller å publisere det her når det kan publiseres i nyhetsmedier.

Snarere tvert imot. Skal vi være så hårsåre i forbindelse med den vonde ulykken at vi ikke kan snakke faglig om bildekritikk på et pressebilde av mennesker som er berørt av katastrofen, så går vi glipp av et forbedringspotensiale og dermed et lite bidrag til at pressebilder skal kunne bli en (enda) bedre hjelp til å informere verden om hva som skjer. Ikke glem at i dette tilfellet er nettopp medienes nærvær en sterkt medvirkende årsak til at det i løpet av få dager faktisk er samlet inn større beløp enn noensinne til flomofrene. Bilder fra ulykken er selvsagt viktige elementer i dette arbeidet, og som sådan må de kunne stå for kritikk de som alt annet. Å frakjenne seg retten til å kritisere slike bilder er minst like alvorlig som om UD ikke skulle ettergås for å bedre beredskap og informasjon når en annen ulykke kanskje en gang rammer mennesker UD har et medansvar for.

Så til bildet: Tror kanskje bildet fungerer best med tekst og/eller i serie med andre bilder. Det er avdempet, viser både sorg, fortvilelse og ei jente som på en merkelig måte virker som hun bevarer roen for flere - slik vi kan se enkeltmedlemmer av en familie både må og kan innta ulike roller i faser av også mindre dramatiske hendelser.

Bildet har en enkel fortelling - ikke noen store fakter, det virker ikke spekulativt, og fargene som er fanget gir bildet en ro og en estetisk kvalitet som gjør det lettere å huske etter at man har sett det. Kanskje.

Altså, min mening: Ikke noe spektakulært, en OK pressebilde som lavmælt forteller en enkel historie. men det er kanskje akkurat slike bilder som gjør ulykken mer håndgripelig for oss som er så heldige å ikke være direkte berørt av den.
Eirik H.

Eg er samd med dei tre siste her. La oss håpe fotografar byrjar å reise til Kongo og Sudan der hjelpebehovet er langt større enn i td. Thailand.
Torgrim H. H.

Takk for kritikk og en viktig diskusjon. Var egentlig ikke ut etter kritikk av bildet. Syntes bare jeg måtte legge det ut så andre kunne ta litt del i de lidelsene jeg har sett gjennom de siste tolv dagene. Var egentlig på Sri Lanka for å skrive om næring og mennesker, å så skjer dette.

Jobbet siden dag en for NRK med bilder til TV. Har derfor ikke hatt tid til å ta så mange stillbilder, men har levert noen til nrk.no

Etter kort tid med mennesker som har opplevd Tsunamiens grusomhet ble det viktig for meg å fortelle historien til kystbefolkningen på Sri Lanka.

Selv etter å ha mistet hele familien smiler disse menneskene og prøver så godt de kan å fortsette med livene sine. Jeg tror vi der hjemme ikke hadde greid å takle lidelsene på samme måte.

Kvinnen på bildet hadde grått i timer i fortvilelese over å ha mistet sin datter. Ut på kvelden måtte jeg henne på vei tilbake til flyktingeleiren. Da jeg måtte henne på vegen gav hun meg et smil. Selv i all hennes lidelse var hun vennlig mot meg, den fremmede.

Jeg forstår at enkelte reagerer på bildet og mener at mennesker skal få lide i fred. Dette er en helt normal rekasjon i Norge. Vi skal ikke blande oss inn, vi skal la folk få være i fred.

Her nede er mennesker langt tettere på hverandre og tar i langt større grad del i hverandres glede og sorge. Dette tror jeg er sundt.

Jeg har over flere år jobbet ganske tett på mennesker utenfor norge og tror jeg er i stand å registrere når noen ikke vil bli fotografert. Som mennesker føler jeg også noen ganger at jeg blander meg inn i deres liv, men det viktigste jeg har lært er at mange ønsker at man skal ta del i deres sorger og gleder. I tunge stunder vil mange faktisk dele sin fortvilelse med andre.

De som ikke vil bli fotografert gir altid klare signaler på dette. En viktig del av det å fotografere situasjoner som dette er at man gir klare signaler på at man skal fotografere. De som ikke ønsker å være en del av dette viser det ved enten å gå, snu seg eller holde opp hånden. Da respekterer jeg selvsagt deres ønske om ikke være en del av det jeg vil dokumentere.

Jeg har flere ganger opplevd at pårørende etter feks. trafikkulykker i Norge har satt pris på å se bildene av ulykken i ettertid. Det har blitt en viktig del av deres bearbeidelse av sorgen.

Men det viktigste med disse bildene er at de kan forandre livene til menneskene som er rammet av Tsunamien. Det jeg fanger med video eller stillbilder forklarer for mennesker hjemme i Norge hvor store lidelsene er. Om resultatet blir at de som ser bildene mine bestemmer seg for å gi litt av sin rikdom til de som trenger det mer, ja da har jeg oppnådd det jeg ønsker.

Det sekundet jeg fanger kan være med på å gi nytt håp, hus, mat og fremtid for de som overlevde katastrofen.

Til slutt vil jeg spørre de to første, de som synes bildene ikke skulle vært publisert. Leser dere aviser, ser dere på TV, er dere klar over at de menneskene som figurere der er ekte mennesker?

Torgrim
Jarle A.

Tragisk det som har skjedd. Huff, gi penger alle sammen.
Men vi kan aldri slutte å ta bilder. Det er slik verden åpner øynene og dermed gir hjelp. En av de viktikste jobbene som blir gjort tidlig i en krisesituasjon er jo nettopp og få dokumentert det som har skjedd, slik at alle våkner.
Jarle Andersen
Line Kristin W.

Jeg lovet i går å komme tilbake med ''billedkritikk'', - en noe upresis formulering i et opphetet øyeblikk.

Om komposisjon og teknikk ble tema under et bilde som dette, ville jeg opplevet det direkte uetisk. Hva jeg ønsket/ønsker er snarere å takke for at du er tilstede i og makter å utstå den brutale virkeligheten. For at du formidler den til oss, - på deres premisser.

Din egen kommentar her og Fredrik Naumanns innlegg
http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=...okmerker=0 under diskusjonen ''Bilder som ikke passer på Bildekritikken'' startet av herværende Bjarte Bjørkum, kan gjerne også stå for mitt syn.

Vi - med ''våre'' vestlige, politisk korrekte holdninger - har uendelig mye å lære om og av ''disse'' hjertevarme, ubeskrivelig generøse menneskene og deres kultur(er).
Om respekt og ydmykhet, om å gi av seg selv, - og om å dele og stå sammen i sorg og glede.

Takk igjen Torgrim og husk også å ta vare på deg selv der nede!

- Line -
Espen P.

Line K W
Det er jo du som er på jordet. Klart du får lov til å mene hva du måtte mene om hvilke bilder som ''det er greit'' blir lagt ut her. Jeg bare fortelle hva jeg personlig mener, og det mener jeg da bestemt skal være lov. Når det skrives; ''Ta det bort'' er jo det selvfølgelig en talemåte. Det er en selvfølge at det IKKE er forbudt med bilder av dette slaget..... Ta deg sammen.- Les andres meninger - tygg på dem, eller gjør hva du vil med dem. Skriv så din egen mening. Ikke døm andres meninger og synspunkter. regner med du har nok med dine egne meninger - om ikke andres også.

ePsen
Einar E.

Personlig synes jeg det er sterkt overdrevet å klage så innmari over dette.

Ja, selvfølgelig vet jeg at det er snakk om det værste som har skjedd med denne dama, hun har vel mistet hele familien sin og alt hun eier, men Torgrim er på langt nær den første, og ikke i det hele tatt den eneste som tar slike bilder og viser de. Internett er media også.

Vi har bare godt av å se slike bilder, slik at vi kan se hvor forferdelig de opplever det.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu