Skadeskutt
Tatt i hagen ved huset vårt.
Bildet inngår i albumet Tromsø og omegn - Bilder tatt i og rundt Tromsø.
Utstyr
  • Olympus E-M1 Mark II
  • Olympus 60mm makro
  • Brennvidde60mm
  • Blenderf/2.8
  • Lukker1/200s
  • Nei
  • Annet200 ISO. Focus stacking på frihånd.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger96
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1124786} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (14)
Fredrik N.
Dette var lekkert, Bjørnar!
Terningkast 6 for farger og skarphet.
Avsluttet .
Velkomponert, skarpt makrobilde med fine, klare farger. Bakgrunnen er behagelig myk og preget av en farge som står meget godt til bladet. Meget bra. vennlig hilsen Kjell Øyvind
Arild T.
Enig med de andre; bedre kan det ikke gjøres!

Arild
Ivar W.
Men veldig fotogen da.
Flott presentert.
Harald N.
Flotte saker, perfekt skarphet.
Mvh Harald
Agnar H.
Noen som har vært ute med hagla her? Ble i alle fall et blinkskudd. Teknisk perfeksjon når det gjelder bruk av lys, farger og etterbehandling. Fin utnyttelse av DOF. Har lagt merke til at Bjørnar har stålkontroll på bildebehandling. Eller som han skrev i en kommentar på Forum: "Det aller viktigste er nok å ha en fotograf som vet å utnytte de sterke sidene ved kamerautstyret og jobbe rundt de svakeste. God etterbehandling betyr også mye."

Dette er et godt eksempel på nettopp det.
Knut N.
Ihvertfall jeg og kanskje de fleste her inne , har mye å lære ang denne teknikken du bruker! Hadde vært interresant å vite litt mer om framgangsmåten? For bildene blir helt magiske :o)
Per L.
Dette bladet synger nok på siste verset - eller kanskje det jamrer - tilstanden tatt i betraktning?
Veleksponert macro med god komp, flotte strukturer og tiltalende farger! Mvh Per
Hans Rich. A.
Passende tittel til dette høstbladet. Gjengitt og presentert eksemplarisk.
Mvh Hans Richard
Geir K.
Meget flott dette Bjørnar. Skarpt og detaljert med flotte farger. Hvem skulle tru at et nesten oppspist blad skulle bli så dekorativt. Du inspirerer med ditt bilde her, og kjenner meg meget nyskjerrig på teknikken du bruker.

Geir
Bjørnar P.
Knut og Geir:
Hvordan man bruker focus stacking er godt beskrevet på nettet. Et raskt søk gir dere instruksjoner både som tekst og som video. Se gjennom noe av dette, så kan jeg heller svare på konkrete spørsmål etterpå.
Hvor komplisert det er avhenger mye av hva du har tilgang til av kamerautstyr og bildebehandler.
Noen kamera, blant annet det jeg bruker, kan lage bilder med focus stacking rett fra kameraet. Fra du trykker på utløseren til bildet er ferdig laget, tar det bare noen få sekunder. Selve opptaket tar mindre enn ett sekund.
Andre kamera kan gjøre alle de nødvendige opptakene i løpet av et brøkdel av et sekund, men selve sammensmeltingen av bildene må du gjøre i ettertid.
Denne sammensmeltingen kan igjen gjøre av ulike program. Photoshop kan gjøre et utmerket jobb, men klarer ikke så mange bilder før det går veldig tregt. Andre program, som Helicon Focus, er mye raskere og tildels mer nøyaktig også. Du finner flere tester på nett der Helicon Focus er sammenliknet med Photoshop for dette formålet.
Sammensmelting i kameraet fungerer også, men er ikke like presis som Photoshop og Helicon Focus. Det fører til at opptak der enten kameraet eller motivet har beveget seg en del under opptaket lett gir synlige problemer når kameraet selv gjør jobben, mens eksterne program takler dette bedre. De sekundene det tar for kameraet å lage det ferdige bildet kan også være frustrerende når du ønsker å ta flere bilder i rask rekkefølge. Mens jobben gjøres kan du ikke ta nye bilder, og søkeren blir mørk.
Prosessen bruker også en god del strøm, så ha nok batterier med deg dersom du bruker den ofte.

Den store fordelen med focus stacking sammenliknet med kraftig nedblending er dels at du kan beholde lav ISO og korte lukkertider fordi du kan bruke store blenderåpning og likevel få stor dybdeskarphet, og dels at du kan bestemme nøyaktig hvor skarpheten skal begynne og slutte. Dermed er det lett å unngå en forstyrrende bakgrunn selv om hele motivet i i fokus.

Noen foretrekker å bruke stativ til slike opptak. Det gir bilder som er lette å smelte sammen, og teknisk sett strøkne resultat.
Jeg foretrekker å ta bilder på frihånd. Det gjør at det alltid blir litt avvik i utsnittet fra bilde til bilde, men dette korrigeres i bildebehandleren eller kameraet. Frihåndsopptak gir meg en fleksibilitet jeg ikke får med stativ, og jeg kan reagere mye raskere når det er nødvendig med et annet standpunkt.
Et kamera med en god bildestabilisering er veldig nyttig i slike situasjoner.
Dersom ditt kamera ikke har støtte for focus stacking må du i praksis bruke stativ, da det er begrenset hvor lenge du kan holde et kamera noenlunde stabilt samtidig som du endrer fokus for ett bilde om gangen.
Ved mange opptak, blant annet det jeg viser her, holder jeg motivet i venstre hånd mens jeg holder kameraet i høyre. Dermed kan jeg vri og vende på bladet til jeg får den vinkelen, det lyset og den bakgrunnen jeg ønsker. Når alt ser ut til å stemme, er det bare å trykke på utløseren. :)

Knut N.
Takker for meget utfyllende forklaring, får se om jeg drister meg utpå det der..er usikker :o)
Geir K.
Takk Bjørnar. Må prøve meg på dette. :-)

Geir
Bjørnar P.
Takker for alle tilbakemeldinger.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu