Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1016114} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Dette har jeg sansen for. Et originalt og morsomt brudebilde som forteller meg at brudeparet har humor. Litt uheldig lys på høyre halvdel av ansiktet til brudgommen?
Erik L.
Takk for kommentar. Lyset på høyre side av brudgommen var tilsiktet, men du kan ha rett i at det ble litt for kraftig.
Tor Einar K.
Smart å plassere den med mørkest tøy nærmest hovedlyskilden.
Du brukte muligens paraply på dette bildet?
Dersom man bruker softboks der hodet er rettet fremover kan det være lurt å fjerne indre difusor og utnytte forskjellen på lysintensiteten mellom senter og kant. Med hotspot rettet mot bruden ville du fått en jevnere lysfordeling selv om brudgommen står nærmere lyskilden. Separat lysmåler er et glimrende hjelpemiddel til å regulere seg inn her, ikke minst i forkant før opptak.
Stusser på bakgrunnen. Molton vil normalt suge til seg det meste av lyset. Denne minner mer om nærvøs fløyel som jeg er svært glad i da den er litt reflekterende og gir mer liv. Hva har du brukt?
Erik L.
Takk for kommentar. I studio har man nesten full kontroll på lyssettingen. Det innebærer mange muligheter, bl.a. at man kan tabbe seg ut med uheldige skygger eller reflekser. Jeg har her prøvd meg med et klassisk mykt hovedlys og noen svakere hjelpelys. Hovedlyskilden var en studioblits med 60x60 cm softbox (uten indre diffusor) til høyre foran paret. Utfyllingslyset til venstre kom fra en speedlight gjennom en paraply. Bak til høyre hadde jeg en studioblits med 18cm reflektor og bikuberaster for å gi litt effekt på brudgommens høyreside.
Jeg brukte en Lastolite Washington stretch bakgrunn som ble belyst av en speedlight med bikuberaster.
Lyset ble i utgangspunktet satt med lysmåler og etter hvert innjustert for å gi ønsket effekt.
Lasse kommenterte lyset på høyre side av brudgommens hode. Ja, jeg ser at den refleksen ble litt for tydelig. Ville bildet blitt bedre om jeg hadde dempet det lyset ett blendersteg? Eller kanskje et polafilter kunne fjernet den uønskede refleksen?
Noen forslag til forbedringer?
Brudeparet var forøvrig svært villige og bidro aktivt til flere humoristiske bilder. I så måte er det stor forskjell på brudepar. Mange er i utgangspunktet litt anspent og kanskje uvant med posering. Da er det viktig å kunne løse opp stemningen, stresse ned og la fantasien få utløp.
Tor Einar K.
Da er det nok studioblitz med liten reflektor og raster som gir de kraftige høylysene i brudgommens ansikt. Jeg hadde nok valgt å dempe dette da det blir litt for påfallende. Ellers er transparent pudder kjekt å ha liggende for å dempe direkte refleksjoner på hud.
Til helfigur blir en 60cm softboks litt for liten til å gi et jevnt lys. Da må den gjerne settes et stykke unna og vil da bli en hard lyskilde. Dette kan bli svært flott, men det er lettere å tråkke feil enn med en stor lyskilde.
Her blir det stor variasjon fra brystet på kjolen som nærmest er utbrent mens nederste kant fremstår som offwhite.
Erik L.
Takk for tips. Jeg har nok vært inne på tanken med en større softbox. Det er en av de tingene som kommer med litt erfaring...
Tor Einar K.
Studioutstyr koster penger, ikke minst store softbokser. En parabolsk paraply med hvit interiør er en billigere løsning.
Hjemmelagde løsninger kan også gi meget gode resultater. Isoporplater er meget bra reflektorer og 2mm parkettunderlag fungerer godt som diffusor. Begge deler er mye brukt av profesjonelle utøvere.
Erik L.
Det er dyrt å handle softboxer og andre forsatser, det skal være sikkert. Man må vel bare begynne med et grunnoppsett og så utvide etter som man ser behovet. Så kan det jo være greit å være litt edruelig i butikken også ;-) så man ikke handler masse unødvendig. En større softbox kan være aktuelt, kanskje en avlang type? Isoporkasse med diffuserstoff kan jo være en tanke.
Skulle gjerne hørt noen meninger om hva man er mest tjent med til portrett: kvadratisk/octabox/lightstrip eller annet?
Tor Einar K.
Mange velger octaboks da de foretrekker dennes catchlights. Jeg har vel i ettertid angret noe på mine innkjøp av store octabokser da de er svært plasskrevende. Av softbokser foretrekker jeg nå stripbokser, har flere men 130x50 er anvendelig til det meste. Forfra bruker jeg gjerne en 70cm beatydish med hvitt interiør som gir et litt mykere lys enn tradisjonelle blanke reflektorer og helt runde catchlights.
Dersom du har lite plass/lav takhøyde i studio kan det være greit å velge løsninger med grids da det er et styr å blokkere uønsket strølys i trange lokaler.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Du brukte muligens paraply på dette bildet?
Dersom man bruker softboks der hodet er rettet fremover kan det være lurt å fjerne indre difusor og utnytte forskjellen på lysintensiteten mellom senter og kant. Med hotspot rettet mot bruden ville du fått en jevnere lysfordeling selv om brudgommen står nærmere lyskilden. Separat lysmåler er et glimrende hjelpemiddel til å regulere seg inn her, ikke minst i forkant før opptak.
Stusser på bakgrunnen. Molton vil normalt suge til seg det meste av lyset. Denne minner mer om nærvøs fløyel som jeg er svært glad i da den er litt reflekterende og gir mer liv. Hva har du brukt?
Jeg brukte en Lastolite Washington stretch bakgrunn som ble belyst av en speedlight med bikuberaster.
Lyset ble i utgangspunktet satt med lysmåler og etter hvert innjustert for å gi ønsket effekt.
Lasse kommenterte lyset på høyre side av brudgommens hode. Ja, jeg ser at den refleksen ble litt for tydelig. Ville bildet blitt bedre om jeg hadde dempet det lyset ett blendersteg? Eller kanskje et polafilter kunne fjernet den uønskede refleksen?
Noen forslag til forbedringer?
Brudeparet var forøvrig svært villige og bidro aktivt til flere humoristiske bilder. I så måte er det stor forskjell på brudepar. Mange er i utgangspunktet litt anspent og kanskje uvant med posering. Da er det viktig å kunne løse opp stemningen, stresse ned og la fantasien få utløp.
Til helfigur blir en 60cm softboks litt for liten til å gi et jevnt lys. Da må den gjerne settes et stykke unna og vil da bli en hard lyskilde. Dette kan bli svært flott, men det er lettere å tråkke feil enn med en stor lyskilde.
Her blir det stor variasjon fra brystet på kjolen som nærmest er utbrent mens nederste kant fremstår som offwhite.
Hjemmelagde løsninger kan også gi meget gode resultater. Isoporplater er meget bra reflektorer og 2mm parkettunderlag fungerer godt som diffusor. Begge deler er mye brukt av profesjonelle utøvere.
Skulle gjerne hørt noen meninger om hva man er mest tjent med til portrett: kvadratisk/octabox/lightstrip eller annet?
Dersom du har lite plass/lav takhøyde i studio kan det være greit å velge løsninger med grids da det er et styr å blokkere uønsket strølys i trange lokaler.