De krangler og de krangler

Har fotografen noen fremtid? Lønner det seg å bli fotograf? Det var duket for debatt på Photocamp.
For de som har fulgt fotomiljøet en stund utviklet dette seg til å bli en klassisk debatt mellom de konservative og de som er villige til å tenke nytt.

Men først. Hva var bakteppet? Det får vi vite i invitasjonen til debatten:

”Alle kan fotografere og over 100.000 nordmenn kjøper hvert år avanserte digitale speilreflekskameraer. Kunnskapen om fotografering akselererer og bilder er blitt en del av den daglige kommunikasjonen på mobilen, Facebook og bedriftsinternt. Pressefotografen filmer for avisens webTV og brudefotografen blir avkrevd originalfilene etter endt oppdrag. Konfirmanten får samme speilrefleks i gave som portrettfotografen i studioet, og reklamebyrået vil ikke betale for etterarbeid og innleid studio. Bilder fra de store bildebyråene selges til vekselmynt og det bygges opp digitale studioer som lager bildene kunstig fra scratch – uten fotograf.”

Er fotografyrket kun i forandring eller er det i ferd med å bli utdatert? Gir markedsendringer, ny teknologi og flommen av rekrutter nye muligheter eller er det på tide å finne på noe annet? Arrangørene hadde satt sammen et panel av Stian Schioldborg, Marcel Lelienhof, Dag Thorenfeldt og Morten Løberg. Og selvsagt et aktivt publikum. Alt ledet av Øystein Hagen.

Temperaturen på debatten ble høy og til tider var det ikke andre i panelet enn Dag Thorenfeldt som kom til orde. Som Marcel Lelienhof er Thorenfeldt helt enig i at det er på høy tid at fotografene begynner å tenke nytt og at de må slutte å hvile på laurbærene. Det er tid for at fotografene utfordrer seg selv i en tid da alle fotograferer.

- Alle kan jo ta bra bilder. Det er bare å sette kameraet på P for profesjonell, stadfester Thorenfeldt til stor latter blant publikum. – For å overleve som fotograf må man tørre og man må orke. I Norge bor vi i et ikke-visuelt land og alle medier er styrt av ikke-visuelle folk. Å fotografere handler om pasjon, hardt arbeid og det å tørre. Fotografi er tankearbeid.

For dem som har hørt Thorenfeldt tidligere er dette velkjente strofer. Likevel har han gode poenger som alle fotografer trenger å høre gang på gang. Bare så synd at det er så få av fagfotografene som møter opp på slike arrangementer som Photocamp.
Fotograf og næringslivsmann Stian Schioldborg mener fotografene er offer for prisdumping. Og at kundene ikke ser forskjell å på hva som er bra eller dårlig. Han er helt enig i at vi lever i et ikke-visuelt land.

- På grunn av alle suppehuene så er det ekstreme muligheter for dem som vil. Ikke tenk penger, men tenk det gode bildet, tordner Thorenfeldt.

Blant publikum synes det også å være enighet om at den visuelle bevisstheten blant folk er lav og deler av skylden legges på foto-forbundene som aldri klarer å samle seg og bare krangler. Mangel på en offisiell fotoutdannelse får også skylden, i alle fall fra Dag Thorenfeldt.

- Bare se på hva pressefotografene leverer i norske aviser, uttaler en i salen. – Det de leverer er jo bare tull.

- Publikum har ikke peiling, men har fotografene det? spør redaktør i Fotografi.no Morten Løberg. – Jeg har jo selv vært på Dokument et eller annet og sett forferdelige bilder og skrevet om det. Da har jeg fått kjeft.

Overgangen til det digitale fotografiet får skylden av mange for de problemer (for de pessimistiske) eller utfordringer (for de optimistiske) som mange fotografer står overfor i dag. Dette har blant annet ført til et stort filpress og så snart dette nevnes i paneldiskusjonen så stiger temperaturen. Mange fotografer tviholder på filene sine og stempler også fotografer som kvitter seg med filene for å være useriøse. Thorenfeldt er klar:

- Her tenkes det FEIL. Selg filene. Dere henger etter, formaner han til de som tviholder på filene.

Stian Schioldborg mener også det er gammeldags å beholde filene. Han tror også at folk er i ferd med å forstå at de ikke tar så veldig gode bilder.

- Men det handler ikke bare om filer og priser. Det handler om hele pakken, sier han.

En publikummer mener at fotografer må kjenne sin begrensning og heller spesialisere seg. I panelet blir dette også imøtegått.

- For å overleve må man gjøre forskjellige ting og man må selge de jevla filene, sier Marcel Lelienhof.

Blant publikum sitter også rektor ved Bilder Nordic School of Photography, Inge Helland. Han påpeker at hvis man ikke er villig til å selge det kunden ønsker så kommer man til å spille seg selv helt ut på sidelinjen.

- Hvis man er så fantastisk flinke så spiller det vel ingen rolle, sier han.

Timen med debatt er snart unnagjort. Den kunne sikkert pågått i flere timer. Det som er sikkert er at det er stor uenighet blant fotografene. Noen vil beholde filer, noen vil selge dem. Det hele er et spørsmål om å tilpasse seg kundens ønsker. Det blir trukket frem at folk flest har manglende bevissthet rundt hva som er et godt fotografi. Her har fotografene noen oppgaver: slutt å krangle, gi kundene kvalitet og vis og synliggjør hva som er et godt fotografi. Legg for eksempel fotografiene deres ut på foto.no slik at ”folk flest” har noe å strekke seg etter og ikke minst utvikler sin egen bildeforståelse.

På slutten av debatten reiser Formann John Lerskau i Norske Reklamefotografer seg. Han kan meddele at tre forbund prater sammen: NRF, Norges Fotografforbund og Institusjonsfotografenes Forening. Hva som blir resultatet gjenstår å se. Kanskje kranglingens tid nærmer seg slutten. Kanskje vi kan få fokus på kvalitet og på kundenes ønsker?
CF Wesenberg - Fra debatten på Photocamp
Fra debatten på Photocamp
CF Wesenberg
Fra venstre: Marcel lelienhof, Morten Løberg, Stian Schioldborg og Dag Thorenfeldt.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu